WonenBreburg en Gom gaan samen voor een optimaal resultaat

"Met Gom Specialistische Reiniging hebben we goede afspraken kunnen maken over de schoonmaak van onze complexen. Wij beheren zelf geen VvE'en, maar als een VvE waarin huurders van ons wonen, om advies vraagt, noemen we zeker Gom als partner. Het lidmaatschap van OSB heeft daarbij duidelijk een toegevoegde waarde: we weten zeker dat het bedrijf goed en verantwoord werkt; ook als het gaat om duurzaamheid."

Ruud van den Broek (rechts) en Dennis Ottenhoff hechten beiden waarde aan flexibiliteit en communicatie.

Dat zegt Ruud van den Broek, rayonopzichter Stokhasselt bij WonenBreburg, een woningcorporatie met bijna 30.000 huurwoningen in Tilburg, Breda, Berkel-Enschot, Galder, Rijen, Bavel, Chaam, Teteringen en Wernhout.

Van den Broek: "We verhuren schone, veilige en goed onderhouden woningen. Daarnaast werken we als woningcorporatie met onze samenwerkingspartners aan veilige, prettige buurten. Schoonmaak is daarvan een belangrijk onderdeel. Als er met spoed iets moet worden schoongemaakt (zoals de containerruimte of een muur die met graffiti is bewerkt), zijn de mensen van Gom snel ter plaatse."

Frequentie en kwaliteit
"Vorig jaar hebben we in het kader van betaalbaarheid de frequentie en de kwaliteit van het schoonmaakwerk onder de loep genomen. Samen met Gom hebben we de schoonmaakfrequentie van sommige complexen wat veranderd. We hebben daarbij natuurlijk goed naar de bewoners geluisterd, want hun mening is belangrijk voor ons. Het is prettig als het schoonmaakbedrijf in zulke gevallen met je meedenkt, zodat je samen tot het beste resultaat komt."

Dennis Ottenhoff is sinds begin dit jaar productgroepmanager openbare ruimten bij Gom Specialistische Reiniging. Hij heeft al zeven jaar ervaring als rayonmanager in de regio Rotterdam, waar hij grote complexen onder zijn hoede had. Ottenhoff: "Het schoonmaken van collectieve ruimten is een vak apart. Je kunt het niet vergelijken met andere schoonmaakwerkzaamheden. We hebben elke dag te maken met duizenden bewoners en dat zijn in feite allemaal klanten.

VvE'en stellen - terecht - hoge eisen aan de schoonmaak van hun complexen. Het gaat dan niet alleen om schoonmaak maar ook om het signaleren van gebreken en om het helpen van bewoners in onverwachte situaties." 

Korte lijnen en ontzorging
"Wij vinden het belangrijk om met de VvE mee te denken en de bewoners te ontzorgen.  Daarom bieden we geen standaard werkprogramma aan, maar bekijken we samen met de VvE hoe we tot een optimaal resultaat komen. Sommige VvE'en besteden het specialistische werk uit en doen zelf het dagelijkse werk (vegen van de entree e.d.). De meesten besteden het volledige schoonmaakwerk echter aan ons uit: vloeronderhoud, reiniging van dakgoten, liften en liftschachten en glasbewassing. We leveren een werkprogramma en een planning van de werkzaamheden aan. Een goede planning is belangrijk voor kwaliteit en behoud. Daarmee wordt slijtage (vloeren) of storingen (liften, verstopte dakgoten) voorkómen. Dus bespaart de VvE zich kosten. 

Bij Gom zijn de communicatielijnen kort, zodat we de klant snel en effectief van dienst kunnen zijn. De VvE heeft altijd één vertrouwd aanspreekpunt. Daar worden de medewerkers aangestuurd en gecoacht; ook materialen en middelen worden daar besteld. We werken met duurzame materialen, want daar vragen de klanten steeds vaker om. Onze klanten weten dat ze geen risico's lopen: ons bedrijf wordt elk jaar via een audit getoetst op de interne werkorganisatie.

Ruud van den Broek is het daarmee van harte eens: "Wij hoeven ons geen zorgen te maken over de kwaliteit van het schoonmaakwerk en ook niet over de vraag of alles met de medewerkers goed geregeld is. Dat is een prettige gedachte."

Dit artikel verscheen eerder in VvE Magazine, augustus 2015

 

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen