Blog | De Why van Facilicom

Als Facilicom Group werken we hard aan klantgerichtheid. De volgende stap in ons werken aan ‘de meest klantgerichte facilitaire dienstverlener’ is het helder formuleren van onze why.

Het is inmiddels wel bewezen dat een organisatie veel succesvoller is als er een duidelijke why is en, niet onbelangrijk, daar vervolgens ook naar handelt. Als er iemand is die dit duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel de Brits-Amerikaanse marketing-consultant Simon Sinek. Hij heeft geanalyseerd waarom grote bedrijven als Apple en IKEA zo succesvol zijn, en heeft dat vastgelegd in zijn theorie over The Golden Circle. Sinek legt het zelf altijd heel eenvoudig uit: alle bedrijven weten wát ze doen, nog behoorlijk wat bedrijven weten hóe ze dat doen, maar er zijn maar een paar bedrijven die hebben nagedacht over het wáarom van hun bestaan, de why.

‘People don’t buy what you make, they buy why you make it,’ is van Sineks mantra’s. Apple verkoopt geen computers en smartphones maar verkoopt zijn levensinstelling: think different. En daar geven consumenten graag hun geld aan uit. Een bijzonder aansprekend voorbeeld, niet alleen omdat Apple uiterst succesvol is, maar ook omdat het bedrijf actief is in een markt waar tal van andere bedrijven precies dezelfde producten verkopen. Daar ligt voor mij de link naar Facilicom. Ook wij opereren in een markt waarin veel aanbieders actief zijn die, in de basis, hetzelfde doen. Het is een veelgehoorde klacht: facilitaire diensten zijn uitgegroeid tot commodities. Maar eigenlijk is dat heel mooi. Want dat betekent dat een facilitair bedrijf dat goed nadenkt over zijn why, zich uitstekend kan onderscheiden.

Het is niet nieuw voor Facilicom: we zijn daar al jaren mee bezig. Een jaar of vijf geleden zijn we begonnen met het omarmen van hostmanship. Vervolgens zijn we flink gaan investeren in het klantvriendelijker maken van ons bedrijf. De laatste jaren is er een duidelijke focus op vernieuwing en innovatie. Het is eigenlijk een logische volgende stap dat we nu druk bezig zijn met het formuleren van de why van Facilicom. Daar zijn behoorlijk wat mensen bij betrokken en het is mooi om te zien hoe we met zijn allen stapsgewijs steeds helderder hebben gekregen wat het waarom is van het bestaan van Facilicom. Het heeft geresulteerd in een duidelijk geformuleerde why: ‘samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen’.

Het blijft natuurlijk niet bij het formuleren van het waarom. Het gaat erom de why te laden. Waarbij de centrale vraag natuurlijk is wat we als bedrijf moeten veranderen om ons hiermee te kunnen onderscheiden. Daarom heb ik deze zomer in twaalf interactieve workshops met steeds zo’n vijfentwintig managers daarover van gedachten gewisseld. Wat betekent deze why voor Facilicom? Wat moet er veranderen in de bedrijfscultuur, de stijl van leidinggeven, de eigen werkomgeving? Wat moeten we anders gaan doen in de markt? Daar zijn hele waslijsten aan ideeën uit voorgekomen waarmee we de komende tijd aan de slag gaan. Nog leuker: de deelnemers waren bijzonder enthousiast over de workshops, de sessies zelf werden al als heel inspirerend ervaren. Een goed begin dus. Maar het mooiste is toch wel dat de deelnemers de why al meteen gingen gebruiken als een soort meetlat voor alles wat we doen.

Alles wat we in de toekomst gaan doen, moet gericht zijn op het samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Goede voorbeelden hebben we gelukkig al. Albron creëert met zijn verregaande maatwerkconcepten al bij behoorlijk wat klanten inspirerende momenten. Trigion levert allang niet simpelweg meer een beveiliger maar gaat met opdrachtgevers in gesprek hoe het bedrijf met integrale concepten veiligheid kan creëren. Gom betreedt met vernieuwende concepten zoals Direct Schoon heel nieuwe markten. En Facilicom Solutions loopt, bijvoorbeeld, voorop in integraal facility management. We zijn goed op weg, maar er zal zeker nog het nodige moeten gebeuren. Daar gaan we nu enthousiast mee aan de slag.


Geert van de Laar, CEO Facilicom Group


Bekijk de TedTalk How great leaders inspire action van Simon Sinek.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen