In deze whitepaper beschrijven we een aantal zaken waar
bedrijven rekening mee moeten houden als ze het outsourcen van
activiteiten – en mensen - overwegen. Juist de niet-juridische
aspecten kunnen het slagen van de overgang maken of breken.
We gaan hierin uit van een aantal bestaande casussen, waarin
een volledige facilitaire afdeling werd overgenomen en
ondergebracht bij de nieuwe werkgever. Volgens de wet was er sprake
van ‘overgang van onderneming’. Dat betekent dat de medewerkers in
beginsel met behoud van alle rechten en plichten in dienst treden
bij de verkrijgende partij. Al deze casussen leidden tot succes. Zo
was er sprake van:
Een zeer tevreden opdrachtgever die zich beter kon richten op
de kernactiviteit
Zeer tevreden gebruikers, die hoge kwaliteit ervaren
Zeer gemotiveerde medewerkers
Een maatwerkoplossing met flexibiliteit
Een echt partnership tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
Capgemini vraagt met name oudere medewerkers om een deel van hun
loon in te leveren. Gedurfd. Het gaat om medewerkers die meer
verdienen dan het automatiseringsbedrijf in de huidige
marktomstandigheden redelijk vindt. Het AD kwam later met de
onthulling dat het niet zo maar een oprisping was: de ...