Blog | Vooruit denken

Opmerkelijk: waar ministeries bezig zijn met het inbesteden van sommige single services, besluiten bedrijven en organisaties juist om nog veel verder te gaan in integraal uitbesteden. Neem de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, nota bene een overheidsorganisatie. Daar is Facilicom ingezet voor het monitoren en afhandelen van de vragen, wensen en meldingen van werkelijk alle ondersteunende diensten, ook ICT, en zelfs HRM-activiteiten. Deze case geeft goed aan dat we als facilitair bedrijf niet moeten denken vanuit dienstaanbod, maar vanuit klantbehoefte.

Dat leidt ook steeds vaker tot onvermoede samenwerkingsverbanden. Zo zetten we nu op verzoek van VIVAT Verzekeringen (REAAL, Zwitserleven), een integrale samenwerking op tussen Trigion, SparQ, Sodexo en ISS, de andere facilitaire leveranciers bij deze verzekeraar. Dat is even wennen, maar zo gek is het natuurlijk niet: we hebben immers allemaal tot doel VIVAT zo goed mogelijk te ondersteunen. Door samen te werken kunnen we elkaar als leveranciers helpen en versterken. Het mes snijdt daarbij overigens aan twee kanten: want hiermee wordt natuurlijk ook de klantloyaliteit bevorderd.   Ook bij het wereldwijd opererende data-opslagbedrijf EMC werken we samen met concurrenten, maar dan op internationaal niveau. Facilicom is bij EMC verantwoordelijk voor het facilitair management in Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk. We zijn er bijzonder goed in geslaagd de dienstverlening in die vijf landen hetzelfde hoge niveau en dezelfde uitstraling te geven. En delen daarbij best practices met andere facilitaire leveranciers van EMC als FMS, Vinci en WISAG. Ook hier gaat het dus om het denken vanuit de processen en de behoeften van de klant, om zo tot een optimale dienstverlening te komen, letterlijk over alle grenzen heen.   We zijn ook bezig de interne organisatie aan te passen aan deze manier van werken en denken. Misschien wel de grootste beweging wordt gemaakt bij Breijer Bouw en Installatie, dat zich transformeert van bouwbedrijf tot een dienstverlener die zijn geld niet langer verdient in de bouw, maar zoekt naar oplossingen die op de lange termijn het gunstigst zijn. Een duurzaam gebouw is prettig, maar de klant is pas echt geholpen met een duurzaam gebruik van dat pand. In de exploitatiefase kan de klant immers dertig jaar lang geld verdienen. Facilicom kan dat als geen ander realiseren, zeker nu Breijer en Facilicom Facility Solutions steeds verder samenwerken om tot een naadloos integraal aanbod te komen voor die lange termijn. Zo ver vooruit denken kunnen we misschien wel bestempelen als de optimale vorm van klantgericht denken.  

Hans Gennissen, president-directeur Facilicom Services Group

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen