Viacom Inter­national Media Networks kiest voor een multiservices-variant

Diensten als schoonmaak, catering, beveiliging, gebouwenbeheer en het management ervan… Het zijn basisvoorwaarden die ervoor zorgen dat uw kernactiviteiten perfect verlopen. Facilicom Facility Solutions (FFS) heeft een unieke expertise in facilitair management en heeft altijd de oplossing waar u naar zoekt. Van het organiseren van een verhuizing tot het leveren van een integraal facilitair palet. Lees waarom Viacom International Media Networks kiest voor een multiservices-variant. 

MTV Networks behoort sinds eind 2011 tot Viacom International Media Networks, een toonaangevende aanbieder van entertainmentcontent. Veel gevolgen heeft deze overname overigens niet voor de Amsterdamse creatieve club. ‘Ook niet op het gebied van facility management’, stelt facility manager Dennis Mulder. ‘We blijven in het gebouw dat we in 2007 betrokken; een voormalige timmerfabriek op de trendy NDSM-werf aan het IJ in Amsterdam. Onze core business is het aankopen van uitzendingen die we weer verkopen of uitzenden op ongeveer 55 kanalen. Dat kunnen we tegen zeer scherpe tarieven. De bekendste kanalen zijn MTV, Comedy Central en Nickelodeon.’ 

Sinds het bedrijf op de NDSM-werf is gevestigd, is Gom Schoonhouden, een van de werkmaatschappijen van Facilicom Services Group, er verantwoordelijk voor de dagelijkse schoonmaak. ‘We hebben voor Gom gekozen omdat ik uit de aanbesteding kon opmaken dat hun organisatie goed in elkaar steekt en dat de procedures en processen helder en overzichtelijk waren omschreven. Daarnaast was ook de opvolging goed geregeld. Dat kun je natuurlijk wel mooi in een aanbesteding opschrijven, maar ik heb het in de praktijk meerdere malen bevestigd gekregen. Het is een geruststellende gedachte als je er vanuit kunt gaan dat wanneer jouw contactpersoon bij Gom Schoonhouden ziek is, een collega van wanten weet en je probleem oplost.’ 

Maatwerkpakket

In 2009 was de primaire doelstelling van het facilitair management van MTV om de facilitaire diensten met minimale inspanningen te professionaliseren en kosten te besparen. ‘We wilden de catering en het onderhoud aan de gebouwgebonden installaties ook outsourcen. We nodigden verschillende partijen uit. Een van hen hield mij drie menu’s voor waaruit ik kon kiezen: menu A, B of C. Ik wilde een tikkeltje A, een beetje B en een snufje C, maar dat kon niet. Bij Facilicom Facility Solutions hebben we nu een maatwerkpakket dat op onze wensen is gebouwd en waarbij ik administratief wordt ontzorgd.’ De sterke werkorganisatie die hij ervoer bij Gom, ziet hij terug in de gehele Facilicom-organisatie. 

'FFS zorgt voor rust in mijn hoofd'

De huidige rolverdeling scheelt Mulder een ‘hele bult administratief werk’. Facilicom Facility Solutions verzorgt onder meer de facturatie van derden, de indexaties, de rapportages en de budgetbewaking. ‘Ik kan in één oogopslag zien hoe we ervoor staan. Erg overzichtelijk. En overzichtelijkheid brengt rust in je hoofd, waardoor ik me meer met de hoofdlijnen kan bezighouden en dieper in de details van het contract kan duiken.’ Facilicom Facility Solutions zet daarnaast sinds kort de Facility Scorecard-applicatie in, waardoor Dennis nog beter op de performance en het resultaat van de diensten kan sturen. Zijn rol professionaliseert hierdoor en Facilicom Facility Solutions biedt hiervoor de juiste ondersteuning.

Specialistische kennis per dienst en flexibiliteit

‘Verder ben ik blij dat de mensen bij Facilicom met ons meedenken’, gaat Mulder verder. ‘We hebben een pand waar de afgelopen jaren veel verborgen gebreken aan het licht zijn gekomen. De Breijer-medewerkers stellen technische inspectierapporten op, die we in de juridische strijd nodig hebben. Een ander voorbeeld van meedenken is het leveren van biologische voeding in onze kantine. Uit ons jaarlijkse medewerkertevredenheidsonderzoek bleek dat de helft van onze 220 medewerkers biologisch eten in de kantine wilden. Samen met de rayonmanager van Prorest hebben we ervoor gezorgd dat een deel van de vitrine is ingericht met biologische producten.

Mulder is verantwoordelijk voor een breed pakket aan facilitaire diensten. Niet alleen de schoonmaak, de catering en het technisch onderhoud die hij van Facilicom afneemt, maar ook voor beveiliging en receptie. ‘Natuurlijk hebben we nagedacht om een stap verder te gaan’, zegt Mulder. ‘Om te kiezen voor Integrated Facility Services - het geïntegreerd uitvoeren van meerdere facilitaire diensten – of zelfs voor Integrated Facility Management, dat zorgt voor maximale integratie van de operationele processen. In operationele zin zijn onze organisatie en de locatie daar nog niet geschikt voor. En ikzelf ook niet. Je kunt zeggen dat ik een beetje aan het John de Mol-syndroom lijdt, om in televisietermen te blijven. Ik wil graag de controle houden. Als ik een bepaald gerecht wil hebben, dan wil ik dat meteen tegen de cateringmanager van Prorest kunnen zeggen. Als de slagboom dienst weigert, wil ik meteen contact met een monteur.’ 

Een relatie valt of staat ook met de mensen op de werkvloer, vind Mulder. ‘Hun betrokkenheid maakt vaak het verschil. Bovendien stemmen de medewerkers van de Facilicom-onderdelen hun werkzaamheden goed met elkaar af. Als Breijer technische werkzaamheden uitvoert in de keuken, sluiten ze het ideale tijdstip daarvoor kort met Prorest. Gom Schoonhouden zorgt er vervolgens voor dat alles netjes wordt opgeruimd.’ Als Facilicom de aansturing van de diensten op een integrale manier inricht is dit natuurlijk alleen maar voordelig en ziet hij de voordelen zeker van in. Zolang hij maar direct grip kan blijven houden op de operatie. 

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen