Totaal integraal

Steeds meer klanten zien de voordelen van het vergaand integreren van dienstverlening. De ontwikkelingen gaan hard, want meer en meer worden zowel soft services als hard services ondergebracht in één contract. Facilicom Facility Solutions en Breijer Bouw en Installatie hebben daar een grote stap in gezet door per 1 januari hun expertise samen te brengen in één organisatie: Facilicom Solutions.

Pieter Jan van Hooijdonk (algemeen directeur) en Rogier Verbeek (directeur klant en markt)

In de wandelgangen wordt wel gesproken van Facilicom 2.0. Want Facilicom Solutions is totaal integraal. Pieter-Jan van Hooijdonk, algemeen directeur van Facilicom Solutions: 'Het is de facilitaire combinatie die het bedrijf altijd al was, maar dan nu met alle expertise die we hebben in soft en hard services samengebracht in één organisatie. Met mensen die niet langer denken in diensten, maar in slimme oplossingen, integraal werken, life cycle-management, waardecreatie en beleving. Mensen die niet zomaar producten of diensten leveren, maar de meest gewaardeerde woon-, zorg-, leer-, werk- en leefomgeving willen creëren voor de organisaties waarvoor ze werken.' Rogier Verbeek, directeur klant en markt van de nieuwe organisatie: 'We bieden soft en hard services al langer integraal aan. Maar nu gaan we daar weer een stap verder in.'

Unieke positie

Pieter Jan van Hooijdonk

Breijer noemde zich al geen bouwer meer, maar een dienstverlener. Pieter-Jan van Hooijdonk: 'De markt vraagt om integrale dienstverlening. Daar speelde Breijer al jaren op in. Daar heb je daar ook kennis van soft services bij nodig. We waren dus al aan het opschuiven naar FFS.' Rogier Verbeek: 'Bij FFS hadden we inmiddels al de nodige contracten waarin we hard en soft services integreren, bijvoorbeeld bij PPS-contracten. Daarbij werkten we met Breijer voor de uitvoering. Het was dus logisch om beide bedrijven te combineren.' Pieter-Jan van Hooijdonk: 'De wereld van de facilitaire dienstverlening verandert heel snel. Met een totaal integrale propositie krijgen we een unieke positie.' Rogier Verbeek: 'Het aanbieden van huisvesting en het faciliteren van de medewerkers is de toekomst. Maar de aanbieders zijn over het algemeen nog heel traditioneel georganiseerd. Dat doorbreken we nu met Facilicom Solutions.'

Efficiënter en effectiever

Rogier Verbeek

'Natuurlijk blijven we de markt bedienen met wat beide bedrijven nu ook aanbieden,' zegt Rogier Verbeek. 'Maar de focus is gericht op integrale bedrijfsvoering, niet alleen in het management, maar ook in de organisatie en in de operatie. Het is zeer inspirerend om op deze manier in de markt actief te zijn.' Pieter-Jan van Hooijdonk: 'Als je integrale dienstverlening met meerdere partijen realiseert, spelen er meer belangen, is er meer communicatie nodig en krijg je een stapeling van kosten. Met alleen eigen mensen kun je een betere kostprijs realiseren en aanbieden, en verbeter je dus je concurrentiepositie.' Rogier Verbeek: 'De basis van een organisatie die integraal werkt verschilt niet, of het nu gaat om soft services of om hard services. Met het samengaan hebben we back office, front office, salesafdelingen, werkelijk alles kunnen samenvoegen. We werken nu veel efficiënter, maar zijn ook nog eens effectiever omdat in alle haarvaten van de nieuwe organisatie de kennis van soft services, hard services 
en integraal werken is samengebracht.'

Facilicom opnieuw uitgevonden

Grote troef van de nieuwe organisatie is dat alle mensen in de uitvoering ook voor Facilicom Solutions werken, in vaste dienst of gedetacheerd vanuit de zusterbedrijven. Rogier Verbeek: 'Een opzet waarvan het succes inmiddels is bewezen. We werken inmiddels zo voor bijvoorbeeld ESA-ESTEC, a.s.r. en Vodafone. Deze klanten merken dat de kwaliteit stijgt, dat de beleving verbetert en dat de dienstverlening ook nog eens veel efficiënter en effectiever wordt.' Pieter-Jan van Hooijdonk: 'Dat is bijvoorbeeld ook goed te zien bij KPN, waar FFS en Breijer een paar jaar geleden samen een organisatie voor hebben opgezet, met vrijwel iedereen in dienst van de organisatie. Daar heeft integraal werken een nieuwe dimensie gekregen. Omdat we het ownership hebben op de uitvoering in alle domeinen, maken we het verschil, ook omdat we daardoor de mogelijkheid hebben om taken en zelfs functies te combineren. Eigenlijk hebben we met die organisatie Facilicom opnieuw uitgevonden. Daar is de kiem gelegd voor Facilicom Solutions.'

Lean and meaningful

esa estec, facilicom solutions

De vlucht die PPS heeft genomen, heeft het proces nog eens versneld, stelt Rogier Verbeek. 'Zeker de DBFMO-contracten die Facilicom als single party uitvoert, het Belastingkantoor in Doetinchem en B30, het nieuwe huis voor vijf planbureaus van de Rijksoverheid, hebben ons nog dichter bij elkaar gebracht. Bij deze projecten is het overduidelijk dat we in het ontwerp, in de realisatie en in de exploitatie veel meer waarde kunnen creëren omdat we de werelden van soft services en hard services bij elkaar hebben gebracht. Maar bij die contracten werken we natuurlijk wel in projectorganisaties.'

Pieter-Jan van Hooijdonk: 'Bij gecombineerde contracten merkten klanten het denk ik nog wel dat we twee organisaties waren. Dat gaat nu veranderen.' Rogier Verbeek: 'Doordat de beide organisaties hebben samengevoegd zijn we een lean and meaningful organisatie geworden. Een organisatie die efficiënter, effectiever, sneller en wendbaarder is, én meer van betekenis kan zijn.'

Hotelorganisatie als standaard

Het gaat in de markt eigenlijk niet meer om kosten versus kwaliteit, zegt Rogier Verbeek. 'We gaan naar kosten en kwaliteit versus de opbrengsten voor de klant. Het gaat om de output, om het resultaat, om de meerwaarde die je weet te creëren. Daarin willen we het verschil maken.' Pieter-Jan van Hooijdonk: 'Dat kunnen we ook omdat we het allemaal met eigen mensen doen. Daarin onderscheiden we ons. Met ingehuurde medewerkers kun je daar lang niet zo ver in gaan.' Rogier Verbeek: 'Bij Facilicom Solutions vormen alle medewerkers samen één team. Zo ontstaat er een chemie, en die chemie ervaren opdrachtgevers en eindgebruikers ook. Er is meer collegialiteit, mensen springen bij als het nodig is, het ziekteverzuim gaat omlaag en de kwaliteit en de klantbeleving gaan omhoog.' Pieter-Jan van Hooijdonk: 'Ons grote voorbeeld is een hotelorganisatie. Dat is de standaard van Facilicom Solutions: werken met teams waarin iedereen

de eindgebruiker centraal stelt en iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het eindresultaat, voor de output. Zo kunnen we de medewerkers van de klant beter later presteren en dus bijdragen aan het succes van een organisatie.'

Kijk voor meer informatie op de site van Facilicom Solutions

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen