Schoonmaken tussen de spoken: Halloween Fright Nights in Walibi Holland

Het begon twaalf jaar terug voorzichtig met één spookhuis. Tegenwoordig behoren Halloween Fright Nights tot de best bezochte evenementen van Walibi. Op een topavond in oktober lopen er duizenden bezoekers tussen de spoken, geesten, vampieren en zombies. Veel van die bezoekers overnachten ook in deze maand. Niet alleen voor Tim Huisman, manager Walibi Village, is oktober daarmee een maand om op zijn tenen te lopen. Ook Gom Hospitality heeft er de handen aan vol.

Echt uitblazen is er niet bij in de functie van manager Walibi Village, maar voor Tim Huisman betekent het aanbreken van november toch een soort rustpunt. “In oktober gebeurt er echt van alles”. Maar voor mij is het nu al de mooiste maand van het jaar.’ Al twaalf jaar heeft Walibi Holland een horror-zusje, in de vorm van Halloween Fright Nights. Het park heeft er dan attracties bij, zoals spookhuizen en een show met Eddie de Clown. Op 12 dagen in oktober is het tot 23.00 uur griezelig druk in het park in Biddinghuizen. Dat geeft extra druk’, schetst Tim.

Jonger publiek

Druk voor de eigen medewerkers, maar ook die van Gom Hospitality. Na een eerste contractperiode van drie jaar gaat Gom er het vierde seizoen in. En ook de schoonmaak merkt dat die oktobermaand anders is, doordat de Halloween Fright Nights een jonger publiek en ook veel vriendengroepen trekken. Die overnachten in de 142 vakantiehuizen die Walibi Village telt. Ara Hovsepjan, accountmanager van Gom Hospitality: ‘Het zijn meestal jongeren, en die zorgen nu eenmaal voor meer vervuiling. Ik ben ook verantwoordelijk voor de schoonmaak van de Pathé bioscopen. Daar zie je ook heel goed wat het verband is tussen het publiek dat op een film afkomt en de vervuiling.’

Grote schoonmaak

Toch is Tim Huisman zeer te spreken over de schoonmaak. ‘We hebben het geluk dat september een iets rustiger maand is. Dan doen we een soort grote schoonmaak, zodat alle huisjes klaar zijn voor oktober. En de samenwerking met Angelina, de objectleidster van Gom Hospitality, is heel prettig. Zij loopt hier al vijf jaar rond, zij weet exact wat er nodig is. Angelina communiceert heel goed met ons. Ik heb zeker wel eenmaal per dag contact met haar. Angelina is proactief. Is er iets waarvan zij denkt dat het beter of anders kan, dan hoor ik het.’

Extreem kritisch

De schoonmaak is een van de belangrijkste succesfactoren in een bungalowpark. ‘En we zitten hier ook nog eens in een bosrijke omgeving. Je hebt gauw last van spinnen, van stof dat naar binnen waait. Dit is een heel dynamische omgeving. Ook omdat het aantal huizen dat we moeten schoonmaken per dag verschilt. En het valt ook niet altijd mee om voldoende medewerkers te vinden in deze omgeving. Walibi Holland is met de auto goed bereikbaar, maar met het openbaar vervoer is dit lastiger’.
 
Ook de jongere doelgroep is alert op een schoon huisje, weet Tim. ‘Natuurlijk komen ze allereerst om te feesten. Maar ook van hen krijg je het te horen. De receptie is het eerste contactmoment voor gasten, het moment dat zij het huisje binnenkomen het tweede. Mensen dragen die ervaringen heel snel uit. Een goede ervaring wordt twee keer gedeeld, een slechte wel tien keer’.

Attentie bij een klacht of opmerking

Het gebruik van de LEVIY-module heeft de schoonmaak verder geoptimaliseerd. Met de housekeeping-module in de hand - of op de tablet, beter gezegd - hebben schoonmaakmedewerkers real time inzicht in de bezetting van een vakantiehuis. Zodra de gasten officieel zijn vertrokken, kan Gom Hospitality aan de slag. Dat verkort de periode van leegstand. Tim: ‘En we hebben nu een sms-applicatie ontwikkeld. Een gast krijgt direct na het inchecken een sms’je: of het huisje naar hun zin is. Zo niet, dan gaat er meteen iemand van Gom Hospitality op af die een handgeschreven briefje en iets lekkers achterlaat. We nemen feedback van gasten zeer serieus. Alleen al door hier actiever mee aan de slag te gaan, verwachten we dat de score op klanttevredenheid verder omhoog gaat.’

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen