Blog | Schoonmaken én samen optrekken voor een groter doel

Er zwerft een leuke anekdote rond op internet. John F. Kennedy moet ergens in de jaren zestig een bezoek hebben gebracht aan Cape Canaveral van de NASA. Als hij een man met een bezem - overduidelijk een schoonmaker - tegenkomt en vraagt wat hij daar doet, krijgt hij als antwoord: ‘I’m helping to put a man on the moon.’ Vraag me niet of het waar is. Maar die opmerking geeft wel precies weer wat we ook bij Gom Onderwijs aan het doen zijn. We helpen mensen om autotechnicus te worden. We helpen hen om kok te worden. We helpen hen om programmeur te worden. En nog veel meer.

Als je met die blik naar je eigen business én die van anderen kijkt, gaat er een heel andere wereld voor je open. Een wereld van gedéélde belangen. Als wij een verlengstuk van onze opdrachtgever willen zijn - en dat willen we uiteindelijk - dan helpt het niet om alleen maar met een schoonmaakbril op naar de business van onze klant te kijken. Het is juist zo waardevol om vragen te stellen over die core business van de klant; wat houdt hem bezig, waar loopt hij tegen aan en wat is zijn toekomstdroom? Het mooie is dat je dan in gesprek raakt over elkaars belangen. En waarom zouden we dán vervolgens niet kijken of we elkaar daarin kunnen versterken? En is dat ook niet juist de toegevoegde waarde van een sectorspecialist als Gom?
 
Dat verbinden van belangen, beter gezegd het verbinden van mensen is iets wat we steeds vaker doen. Het is iets wat alleen maar mogelijk is als je verder kijkt dan je initiële opdracht, die van de schoonmaak. En hoe kún je dan bijdragen aan elkaars dromen?  Neem als voorbeeld het ROC van Amsterdam. Zij hebben een toekomstdroom: van de regio Amsterdam de meest gastvrije regio ter wereld maken. Als je de media een beetje hebt gevolgd, ken je het resultaat. Er is een House of Hospitality opgetuigd, waarin 28 opleiders en bedrijven als partners met elkaar optrekken. Gom Onderwijs is er sinds kort één van. Fantastisch initiatief. In september 2019 starten we een hybride leeromgeving. Samen met zusterbedrijf Axxicom Airport Caddy gaan we onder andere op Schiphol een hospitalityklas beginnen, met docenten die op de werkvloer samen met onze eigen praktijkbegeleiders een tandem vormen om studenten in de praktijk op te leiden.
 
Met dat initiatief dragen we bij aan de doelstelling van het House of Hospitality, met in de slipstream nog een heel andere: het realiseren van een betere aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Dat vind ik eigenlijk net zo belangrijk, die tweede doelstelling. We lezen overal over krapte op de arbeidsmarkt. Als we de ‘time to market’ van afgestudeerden kunnen optimaliseren door dit soort samenwerkingen, doen we het goed voor scholen én werkgevers.
 
Schoonmaken of een man op de maan helpen zetten. Schoonmaken of iemand tot topmanager opleiden. Merk je het verschil in perceptie? Door elkaars belangen eens wat vaker te delen, komen we verder. En dat hoeft niet alleen te gelden voor onderwijsinstellingen en schoonmaakbedrijven. Dat zou iedereen gewoon eens moeten doen. Ik weet zeker dat we veel vaker van betekenis voor elkaar kunnen zijn dan we nu denken!
 


Mieke Sprinkhuizen
Senior accountmanager Gom Onderwijs

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen