‘Prettige werkomgeving maakt werknemers productiever’

Een prettige werkomgeving is méér dan de vanzelfsprekende biotoop waarin het kantoorleven zich afspeelt. Ze kan organisaties die in de war on talent verwikkeld zijn helpen om hun medewerkers te binden. Ze maakt die medewerkers zelfs productiever. Geert van de Laar, CEO van Facilicom Group, heeft het door de Universiteit Wageningen laten uitzoeken.

Je allereerste contact met een organisatie is vaak het moment dat je je aanmeldt bij de parkeergarage. Vervolgens kom je terecht bij de receptionist. Hoe verloopt dat, hoor je bij die contacten een glimlach in de stem en voel je je welkom? Of bekruipt je het gevoel dat de mensen achter de balie net slecht nieuws hebben gehoord? Nog voordat je aan je bespreking begint, is jouw eerste beeld van de organisatie al gevormd. Ben je door schone en prettige ingerichte gangen gegaan, of waren die gangen smoezelig? Als organisatie krijg je nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Verbeterde productiviteit

De werkomgeving doet méér voor een organisatie dan we ons vaak realiseren. Geert van de Laar, CEO van facilitair dienstverlener Facilicom Group, had altijd al zo’n vermoeden dat de omgeving veel invloed kan hebben. Om te weten te komen hoe groot die invloed precies is, liet hij de Universiteit Wageningen onderzoek doen. Van de Laar: ‘De invloed bleek groter te zijn dan zelfs wij hadden gedacht.’ Uit een studie onder 7.000 werknemers in een kantooromgeving kwam naar voren dat een excellent gefaciliteerde omgeving het welbehagen van liefst 55 procent van de werknemers verbetert. De omgeving heeft zelfs rechtstreeks invloed op de financiële cijfers, want ze verbetert de productiviteit met 4 procent.

Facilicom ondersteunt met bekende merken als Gom (schoonmaakdiensten), Albron (catering) en Trigion (beveiligingsdiensten) talloze organisaties. Het Schiedamse bedrijf is daarnaast onder de naam Incluzio actief in de zorg en welzijn.Facilicom Group is met 32.000 medewerkers een van de grootste familiebedrijven van Nederland. In de MT500 eindigde Facilicom dit jaar op nr. 1 in de categorie Catering, schoonmaak, beveiliging en diverse zakelijke dienstverlening.

Hostmanship

‘Organisaties doen zichzelf tekort als ze facilitaire diensten vooral als een kostenpost beschouwen’, zegt Van de Laar. De facilitaire dienstverlening is een ‘mensenbusiness’. Dienstverleners zoals cateringmedewerkers en beveiligers zijn in de organisatie waar ze werken vaak een herkenbare aanwezigheid. Daarmee dragen ze aan de sfeer en bedrijfscultuur bij. Facilicom traint zijn medewerkers in hostmanship om deze rol zo goed mogelijk te kunnen vervullen. Van de Laar: ‘We willen dat onze medewerkers een bepaald werkgeluk uitstralen. Het lijkt misschien hoogdravend, maar we zeggen bij Facilicom dat “happy people make happy people”. Als onze mensen hun werk met positieve energie doen, brengen ze dat op de mensen in de organisatie over.’

In de hostmanship-training leren de medewerkers van Facilicom begrijpen wat hun bijdrage is aan de sfeer bij de klant. ‘Je moet het natuurlijk wel in je hebben’, zegt Van de Laar. ‘Bij onze personeelswerving letten we goed op de sociale vaardigheden van de kandidaten.’ De kracht van Facilicom is dat het bedrijf weliswaar uiteenlopende activiteiten heeft, maar allemaal met een sterk dienstverlenend karakter. Het is daarmee in staat om service als core business verder te ontwikkelen.

Ook het feit dat Facilicom een Nederlands familiebedrijf is, heeft volgens Van de Laar een gunstige uitwerking. Het bedrijf werd in 1966 opgericht door Johan Geurts. De aandelen zijn nog steeds in handen van de familie. Van de Laar: ‘We kennen een open stijl van leidinggeven en er is veel contact tussen directie en de werkvloer. Uiteraard moeten ook wij een goed rendement neerzetten, maar we worden minder door de waan van de dag gestuurd en kunnen rustig werken om onze sterke eigenschappen te verbeteren.’ De Nederlands roots maken dat de medewerkers de organisatiecultuur bij de opdrachtgevers goed kunnen aanvoelen.

War on talent

In de toekomst wordt de toegevoegde waarde die Facilicom zijn klanten biedt alleen maar groter, denkt Van de Laar. ‘In veel kantoren speelt de techniek een steeds grotere rol, bijvoorbeeld bij de beveiliging. Bedrijven brengen de omvang van hun kantoorruimte terug omdat ze meer met flexarbeid werken.’

Maar juist als de techniek oprukt wordt de menselijke factor belangrijker. De contacturen die voor de werknemers overblijven, willen ze doorbrengen op goed ingerichte werkplekken, in ruimtes waar het goed toeven is, met heerlijke koffie en een uitstekende lunch. Van de Laar: ‘Als je je in die omgeving welkom voelt, kom je tot betere prestaties. Bovendien vertrek je minder snel bij je werkgever.’ In de war on talent die steeds actueler wordt, kan dat wel eens van grote waarde zijn.

Dit artikel verscheen eerder in MT, 6 november 2018

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen