Meebewegen met PPG Industries

De banden tussen PPG Industries en Facilicom gaan maar liefst 51 jaar terug. Toen nam Trigion de beveiliging op zich van een van de fabrieken van het chemisch bedrijf. Drie en een half jaar geleden heeft PPG een multiservices-contract afgesloten met Facilicom Facility Solutions voor de beveiliging, de schoonmaak en de catering, plus het management van deze services. Het contract is bepaald niet statisch. Toen PPG vroeg of het efficiënter kon, heeft Facilicom de kosten van de services met 10 procent weten terug te brengen. Nu wordt, binnen het lopende contract, de overstap gemaakt van multiservices naar integrated facility management.

Pittsburgh Plate Glass, daar staat de afkorting PPG voor. Het is de naam van het bedrijf dat door Captain John B. Ford en John Pitcairn in 1883 werd opgericht in het Amerikaanse Pittsburgh. Nu is PPG Industries een wereldwijd opererend concern met meer dan 42.000 medewerkers en een omzet in 2013 van iets meer dan 15 miljard dollar. Het bedrijf maakt nog steeds glas, voor bijvoorbeeld zonnepanelen, en glasvezels, die onder meer worden gebruikt voor de turbinebladen van windmolens. Maar nog veel meer is het bedrijf bekend om zijn lakken en coatings, zowel voor industriële en professionele toepassingen als voor de consumentenmarkt. PPG is in veel landen marktleider. Bekende consumentenmerken in Nederland zijn Sigma Coatings, Rambo, Histor en Boonstoppel. PPG heeft in Nederland zeven vestigingen waarvan enkele met fabrieken erbij en 29 Sigma Service Centers van waaruit de distributie naar de afnemers plaatsvindt.

Begonnen met multiservices

In oktober 2010 is PPG overgestapt op multiservices. Facilicom Facility Solutions is sindsdien verantwoordelijk voor de beveiliging, de schoonmaak en de catering. Trigion beveiligt alle vestigingen, Gom verzorgt de schoonmaak, Prorest exploiteert de vier bedrijfsrestaurants en is verantwoordelijk voor de banqueting en de party-catering. Edwin Snel, Manager General Services van PPG in Nederland en België: 'We wilden beveiliging, catering en schoonmaak in Nederland bij één partij onderbrengen, inclusief het management. De servicedesk zit nog wel bij PPG, die is geïntegreerd met de receptie van verschillende vestigingen. Ze werken binnen één telefonische infrastructuur en kunnen elkaars werkzaamheden op elk moment overnemen. Dat is ontzettend efficiënt.' Facilicom heeft meegedacht over de inrichting van de servicedesk en meegebouwd aan de ITinfrastructuur. Peter Rijkers, facility coördinator van Facilicom Facility Solutions: 'De meldingen worden rechtstreeks uitgezet in de servicelines en worden daar ook direct opgepakt.' Recent is de dienstverlening uitgebreid: Facilicom zet nu ook een handyman in voor het hoofdkantoor in Uithoorn en de vestiging in Amsterdam en eventueel de Sigma Service Centers.

Een zakelijkere relatie

Edwin Snel: 'We wilden zelf niet meer de aansturing hoeven doen, daarom hebben we ook het management van de facilitaire diensten uitbesteed aanFacilicom. Het voordeel is dat we nu ook nog maar één aanspreekpunt hebben. Dat betekent ook: minder gesprekken met account managers. En de relatie wordt zakelijker en professioneler, het gesprek wordt anders. Het gaat minder over klachten, en meer over toegevoegde waarde.' Peter Rijkers: 'In deze constructie zijn we beter in staat om analyses te maken van meldingen en vanuit die analyses met optimalisatieplannen te komen.' Er lopen op dit moment optimalisatieprojecten in de schoonmaak en de beveiliging. Dat gaat soms met vallen en opstaan. Edwin Snel: 'Het streven was dat de schoonmaak nu op een 7,5 zou zitten. Dat blijkt lastig. Daar kan ik me iets bij voorstellen. De marges zijn klein en dan wordt het moeilijk om er flexibel op in te spelen als een productieploeg opeens moet overwerken. Ik snap dat Facilicom dan niet zomaar kan meebewegen, zeker niet als dat op het laatste moment komt, maar dan blijven wel de kleedruimtes vuil achter en komt er meteen een klacht.' De beveiliging zou hij graag wat flexibeler zien: 'De beveiligers zouden wat meer hospitality kunnen tonen en wat meer kunnen meebewegen. Natuurlijk zijn regels en procedures belangrijk, maar we zijn geen bank. Daar moet toch wel ruimte in zijn te vinden.'

Kosten 10 procent gereduceerd

Bedrijven die overgaan op een verdergaande uitbesteding van facilities en bijvoorbeeld ook de aansturing uit handen geven, moeten daar vaak zelf aan wennen. Bij PPG is dat anders gegaan: Edwin Snel: 'We hebben destijds ook meteen de interne organisatie erop aangepast. Er was gewoon geen tijd meer om de facilitaire dienstverlening aan te sturen. Dat maakte het ook makkelijker om los te laten.' Wat ook hielp is dat Facilicom goed meebewoog toen PPG een forse hobbel moest nemen. Edwin Snel: 'We hadden een contract met een goed programma van eisen. Maar toen kwam de crisis en besloot PPG dat er flink bespaard moest worden. Daarbij heb ik ook gekeken naar de facilities. Daar heeft Facilicom goed in meebewogen. In een half jaar tijd zijn de totale kosten van de facilitaire dienstverlening met zo'n 10 procent teruggebracht. Dat heeft mij erg geholpen, mede doordat het zonder veel moeite ging. Het contract hoefde niet te worden aangepast of zelfs opgezegd, zoals je in dat soort situaties toch vaak ziet. Zo konden we daar gezamenlijk succesvol in zijn. Dat geeft vertrouwen.'

Integrated facility management

PPG en Facilicom zijn nu aan het werken aan de overstap van multiservices naar integrated facility management. Edwin Snel: 'Er zijn hier af en toe toch wel conflicten tussen Gom, Prorest en Trigion. Dat houdt Facilicom netjes binnenskamers, maar ik merk het wel. Dat kan worden opgelost door over te stappen op integrated facility management. In die organisatievorm zijn er geen verschillende verantwoordelijkheden meer.' Peter Rijkers: 'Daar zijn we heel succesvol in bij grote contracten als ESA ESTEC. Hier zijn we dat inmiddels ook aan het doorvoeren. De eerste stappen zijn gezet. De communicatielijnen zijn nu veel strakker. Het loopt niet meer via de zuilen, dus er kan ook veel sneller worden gehandeld.' Waar andere opdrachtgevers voor zo'n grote stap vaak een nieuwe tender uitschrijven, doen PPG en Facilicom dit gewoon binnen het bestaande contract. Edwin Snel: 'En dit keer gaat het niet om meer efficiency, het gaat me nu echt om een betere serviceverlening, om meer kwaliteit. Ook omdat ik weet dat het al een heel strak contract is. En als er al ruimte komt, dan verwacht ik dat Facilicom die kan gebruiken om de kwaliteit en de beleving verder te verbeteren.' 

Breijer Schilders en de expertise van PPG

PPG Industries en Facilicom werken ook op andere manieren samen. Facility managers en klanten van Facilicom zijn regelmatig op bezoek bij PPG in Amsterdam om uitleg te krijgen over de toegevoegde waarde van de producten van Sigma Coatings, bijvoorbeeld waar het gaat om duurzaam onderhoud en kleurbeleving. Ook zijn er verregaande samenwerkingsafspraken tussen PPG en Breijer Schilders. Breijer maakt niet alleen gebruik van de verfproducten van Sigma Coatings, maar valt ook graag terug op de expertise die de specialisten van Sigma Coatings kunnen inbrengen. Breijer Schilders is gespecialiseerd in prestatiegericht gevelonderhoud. Op basis van de uitgangspunten en de eisen van de klant, zoals bruikbaarheid, veiligheid, gezondheid, energiezuinigheid en visuele beleving, maakt Breijer onderhoudsscenario's waaruit de opdrachtgever kan kiezen. Binnen die scenario's wordt niet gekeken naar de korte termijn, maar naar de totale Life Cycle Costs (LCC). Dat is ook gebeurd toen Breijer Schilders van woningbouwcorporatie Havensteder de vraag kreeg om onderhoudsscenario's te maken voor een complex van 194 eengezinswoningen in het Rotterdamse tuindorp Vreewijk. Sigma Coatings heeft hierin een belangrijke rol gespeeld door mee te denken over het meest ideale verfsysteem en beste product. Doel was om met zo laag mogelijke beheerskosten de beloofde kwaliteit te bereiken voor de gehele exploitatietermijn. Sigma Coatings heeft een verfproduct geadviseerd dat niet alleen vochtregulerend is, maar ook nog eens over de bestaande verflaag heen kon worden aangebracht. Door deze simpele behandeling zijn de kosten verlaagd, terwijl toch de gewenste kwaliteit voor de komende jaren gewaarborgd kan worden. De oplossing is bovendien duurzaam en zorgt voor minder milieubelasting. Ook na deze eerste ingreep blijft PPG bij het project aangesloten: het bedrijf is namelijk betrokken bij de bewaking en monitoring van de gerealiseerde kwaliteit. 

Restaurants gemoderniseerd

Prorest exploiteert de vier bedrijfsrestaurants van PPG Industries in Nederland. In de tender was destijds ook opgenomen dat de restaurants gemoderniseerd moesten worden. Facilicom Facility Solutions heeft zusterbedrijf Breijer Bouw en Installatie ingeschakeld voor deze renovaties. Inmiddels zijn twee restaurants vernieuwd, een derde verbouwing loopt. Het restaurant van de vestiging Amsterdam is (foto) is al vernieuwd. Dit restaurant ligt overigens op loopafstand van het Visitors Center van PPG, waarvoor Facilicom ook veel banqueting-activiteiten verzorgt, onder meer voor de vele ontvangsten, recepties en evenementen die hier plaatsvinden. Prorest verzorgt ook regelmatig de party-catering voor de 29 Sigma Service Centers, verspreid door het hele land, maar laat dergelijke ad hoc-opdrachten uitvoeren door vaste partner Bon Bon party service..

TRIGION EN PPG AL MEER DAN EEN HALVE EEUW PARTNERS

Trigion en PPG werken al sinds 1963 samen, 51 jaar lang dus. Het ging in die tijd om rechtsvoorgangers van beide bedrijven. Wat nu PPG Fiber Glass heet, was toen Silenka AKU Pittsburgh. Dat in Hoogezand gevestigde bedrijf besloot in het jaar van die beruchte Elfstedentocht de portiersdiensten uit te besteden en ook gebruik te gaan maken van surveillancediensten. Ze gingen in zee met de 1e Gecombineerde Nederlandse Veiligheidsdienst (G.N.V.D.). Die naam veranderde later in Nederlandse Veiligheidsdienst, dat bedrijf werd in 2000 overgenomen door Falck. In 2006 smolten Falck Security en PreNed samen tot Trigion. Op de samenwerking met PPG had dat allemaal geen invloed: die is gewoon al die tijd doorgegaan. Ook binnen het veel uitgebreidere contract van nu is Trigion nog steeds verantwoordelijk voor de beveiliging van diezelfde fabriek in Hoogezand.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen