Feedback: Joop van den Ende

Hoe belangrijk is de facilitaire dienstverlening? Feedback van een ervaringsdeskundige. Dit keer Joop van den Ende.

Theater maken doe je voor een publiek. Het begint ermee dat je iets bijzonders hebt om te laten zien. Als theaterproducent wil ik graag verhalen vertellen met acteurs, dans en live-muziek waar het publiek met alle aandacht naar wil kijken en luisteren. Bij een musical is mijn eerste zorg dus het vinden van de goede ‘content’ die wij in het theater willen presenteren. Soms gebeurt dat in samenwerking met een internationale producent als Disney Theatricals, maar steeds vaker ook presenteren wij musicals van onszelf zoals Ciske, Petticoat, Droomvlucht en binnen afzienbare tijd Hazes de Musical en Sister Act.
Naast dat je artistiek en creatief de beste mensen om je heen moet zien te verzamelen, is het ook van belang dat het publiek zich meer dan welkom voelt in jouw theater. Als je thuis een diner voor vrienden geeft, zorg je er ook voor dat je huis een gevoel van welkom uitstraalt, met brandende kaarsen, mooie bloemen, lekkere gerechten en aangename wijnen. In de theaters van Stage Entertainment doen wij hetzelfde. Wij willen dat het publiek geniet vanaf het moment dat ze door de portier bij de entree welkom worden geheten. Daarna nemen vriendelijke gastheren en gastvrouwen het over, die zorgen voor goede bediening aan de bars, efficiënte garderobes en keurige toiletten. Voor de sfeervol verlichte foyers heeft mijn vrouw Janine bovendien per theater met zorg kunstwerken uitgezocht. Zo willen we bereiken dat onze bezoekers zich bijzonder op hun gemak voelen in het theater, nog voordat de voorstelling is begonnen. Voor al deze activiteiten in het ‘Front of House’ steunen wij op mensen die van facilitaire ondersteuning hun vak hebben gemaakt. Sommigen zijn bij ons in dienst als medewerker, anderen worden op parttime of freelance basis door Joop van den Ende Theaterproducties ingehuurd. Maar wat zij allemaal gemeen moeten hebben is die enorme drive om het publiek een bijzondere avond of middag te bezorgen.
Het is bekend dat ik bij een première nog altijd even de toiletten controleer. Dat doe ik uit respect voor ons publiek dat een kaartje heeft gekocht en er dus op mag rekenen dat wij er letterlijk alles aan zullen doen om het bezoek verzorgd en bijzonder te maken. Daar dragen facilitair medewerkers ook aan bij. Hun rol is van groot belang, hoe simpel of vanzelfsprekend hun werk soms ook lijkt. Gelukkig telt Nederland veel mensen die dit vak met plezier en beroepstrots uitvoeren. Ze hebben een mooi vak en dat moeten ze koesteren, want het levert veel op: blije gezichten van bezoekers als dank.

Joop van den Ende

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen