Hospitality ontbijtsessie smaakt naar meer

Op dinsdag 19 mei organiseerde Trigion Services een ontbijtsessie bij Vodafone in Amsterdam. Klanten en prospects gingen met elkaar in gesprek over hoe ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen inzetten als hospitality medewerker en wat daarvoor nodig is. Ook de laatste ontwikkelingen op het gebied van Entreemanagement kwamen daarbij aan bod.

‘Als je gastvrouwen inzet met een afstand tot de arbeidsmarkt, moet je dat heel zorgvuldig begeleiden. Dat is wat wij vooral hebben geleerd van onze pilot met Trigion’, zegt Pamela Sedee, Manager Beheer en Facilitair Zuid bij UWV. Sedee is uitgenodigd als gastspreker. Ze vertelt de deelnemers aan de ontbijtsessie over de eerste ervaringen die het UWV, als opdrachtgever, heeft opgedaan met het inschakelen van gastvrouwen met een arbeidsbeperking.

Naast vertegenwoordigers van UWV en Trigion zijn betrokkenen van Starbucks, Ymere, Ahrend, KPMG, Gemeente Amsterdam, Sonion en de Persgroep aanwezig om met elkaar van gedachten te wisselen over het thema Social Return on Investment (SROI). Met de invoering van de Participatiewet (1 januari 2015) zijn werkgevers met minimaal 25 werknemers verplicht om naar rato banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Helder functieprofiel

Sedee: ‘Via de werkervaringsplek hebben wij twee gastvrouwen een baan kunnen aanbieden. En voor onze locatie in Utrecht is een dame met een beperking in dienst gekomen bij Trigion. Zij wordt nog steeds als gastvrouw ingezet bij UWV Utrecht. ‘Tijdens de pilot bij UWV waren er ook enkele deelnemers die zich niet happy voelden in de proactieve rol van gastvrouw’, vertelt Irma Flore, Business unit directeur bij Trigion Services. ‘Belangrijk is dus dat je vooraf heel goed bekijkt of je een goede match hebt. ’Een goed, helder functieprofiel is essentieel’, erkent Sedee. ‘Alleen zo kun je toegevoegde waarde creëren voor de organisatie en de mensen gericht coachen. Belangrijk is ook dat je de andere medewerkers binnen je bedrijf, die met deze gastvrouwen te maken krijgen, op tijd informeert en bij het proces betrekt. Maatwerk is nodig, dat is duidelijk.’

Warm welkom

Leiden de ontwikkelingen op het gebied van het Entreemanagement, in combinatie met technische mogelijkheden, er niet toe dat er binnenkort helemaal geen mensen, al dan niet met een beperking, meer kunnen worden ingezet als gastvrouw? Die vraag legt gespreksleider Menno van der Zalm, salesdirecteur bij Trigion, de deelnemers voor. ‘De traditionele balie sterft uit en de desk met iPad is de toekomst, toch? ‘Dat verwacht ik absoluut niet’, zegt Bas Neuteboom van Ymere. ‘De behoefte aan een warm welkom door een host of hostess blijft zeker bestaan. Flore: ‘Dat verwacht ik ook. Al zullen de vormen wel veranderen. Bij Douwe Egberts zijn de traditionele receptionistes bijvoorbeeld verdwenen. Ze zetten nu baristas in die bezoekers verwelkomen met een vers gezet kopje koffie.  Voor de receptionistes was het even schakelen, maar ze willen niet meer terug. Een mooi voorbeeld van hoe het vak zich ontwikkelt, fysieke dienstverlening belangrijk blijft en er daarmee plek blijft voor mensen met een arbeidshandicap.’

Van der Zalm: ‘Voor Facilicom is het integreren van mensen met een arbeidshandicap een alternatieve wijze van invulling van de dienstverlening. Bedrijven kiezen er vaak voor om deze mensen in te zetten als host, voor de catering, schoonmaak of beveilig. Wij hebben al gezien dat ze zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn. Onze meldkamer in Schiedam zet bijvoorbeeld mensen met een autistische stoornis in voor het uitlezen van camerabeelden. Dat kunnen zij beter dan jij en ik.’

In het najaar verder

‘Het was een zeer inspirerende bijeenkomst’, zegt Irma Flore na afloop van de ontbijtsessie. ‘Het thema SROI leeft, de deelnemers willen er graag op een goede manier werk van maken. Dit smaakt naar meer. In het najaar praten we samen verder, zo hebben we afgesproken.’

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen