Blog | Hoe maak je disruptief schoon?

Alles is tegenwoordig maar ‘disruptief’. De ene na de andere sector moet aan de disruptieve revolutie geloven. Maar de schoonmaak, hoe zit het daar eigenlijk mee? Ik geef toe, de woorden ‘schoonmaak’ en ‘innovatie’ komen niet vaak in één en dezelfde zin voor. Maar wát een ontwikkelingen zie ik om me heen. Ik werd onlangs weer eens met de neus op de vernieuwende feiten gedrukt bij de tweede Innovatietafel, waarvoor we namens Schoonmaakjournaal gastheer waren bij Gom.

Samen met een aantal opdrachtgevers keken we actief hoe het schoonmaakvak te vernieuwen is. En vooral hoe de perceptie van schoonmaak snel aan het veranderen is. We zijn nog maar amper gewend aan de outputgerichte contracten; schoonmaak waarbij niet een vast takenprogramma voorop staat, maar het eindresultaat. Eén stap verder, en die stap hebben sommige opdrachtgevers al gezet, is wat we in slecht Nederlands ‘outcomegerichte schoonmaak’ noemen. En in dat outcomegerichte werken zit wat mij betreft de echte disruptie in schoonmaak!

Want: niet langer kijkt een opdrachtgever primair naar de kosten van zijn schoonmaakbedrijf, maar naar wat al die schoonmaakwerkzaamheden nu eigenlijk opleveren. Naar de toegevoegde waarde. Natuurlijk, voor de ene opdrachtgever is die meerwaarde makkelijker te bepalen dan voor de andere. Een eigenaar van een bungalowpark knijpt z’n handen dicht als hij in het recente onderzoek van de Consumentenbond een pluim krijgt voor z’n perfect schoongemaakte huisjes. Maar ook een meer alledaags decor als een kantoor kun je outcomegericht afrekenen. Laat maar eens een belevingsmeting uitvoeren onder het personeel en je weet meteen waar je op facilitair gebied staat: als een zo-zo-werkgever of - met dank aan het schoonmaakbedrijf - als the place to be.

Die disruptie is er dus wat mij betreft. Maar outcomegericht is nog lang niet de standaard. Misschien moet de markt nog wennen aan veranderingen in een vak dat in het verleden te lang hetzelfde kunstje deed. Een voorbeeld: tijdens dezelfde bijeenkomst van de Innovatietafel viel me op hoezeer opdrachtgevers nog worstelen met de outputgerichte variant. En dat het, ondanks duidelijk gemaakte afspraken in het contract, vaak niet duidelijk is of het ijkpunt voor het schone sanitair ’s morgens om 9.00 uur ligt of de hele dag door. Dat vraagt naast helderheid bij opdrachtgevers overigens ook om leiding die deze aanpak begrijpt. Het leidde ter plekke meteen tot gezinsuitbreiding voor de drie M’s die we intern hanteren voor succesvolle outputgerichte schoonmaak. Mindset, Medewerkers en Meten krijgen gezelschap van Management. Management dat de implementatie goed begeleidt, medewerkers traint on the job en blijvend die andere manier van denken onder de aandacht brengt.

Disruptief schoonmaken. Ik voorspel het een grote toekomst.

 

Ad van Poppel - directeur KwaliteitsZorg & Innovatie

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen