Grote rol schoonmakers in succes van de voorstelling

Als er één plek is waar het allemaal om beleving draait, dan is dat wel het theater. Voor Daan van Beurden, adjunct-directeur van het AFAS Circustheater, is het daarom belangrijk dat alles en iedereen bijdraagt aan een optimale ervaring van zijn gasten. Nog maar driekwart jaar geleden begon de samenwerking met Gom Hospitality. Maar Daan van Beurden en Rense Assies (accountmanager van Gom Hospitality) hebben beiden in een korte tijd een goede samenwerking weten te waarborgen.

Daan (AFAS), wat lag er aan de basis om deze samenwerking aan te gaan?
"We hebben elkaar op een heel zakelijke manier leren kennen. Het AFAS Circustheater schreef een tender uit voor de schoonmaak. Tijdens de presentaties bleek dat we met Gom de beste klik hadden. Ik vind dat dit ligt aan de instelling van Gom: we hebben samen een partnership waarin Gom ook veel aandacht heeft voor hostmanship. Gom Hospitality is niet alleen een schoonmaakbedrijf, maar toont aan ook mee te denken over hoe je als schoonmaker een bijdrage kunt leveren aan onze gastbeleving."

rense assies
Rense (Gom), speelde het OSB-keurmerk en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een rol bij de leverancierskeuze denk je?
"Dat speelde zeker een rol in de gunningsfase en bij het verkrijgen van de opdracht. Juist wanneer er mensen overgaan naar een nieuwe werkgever wil je volgens mij als klant zeker weten dat 'jouw' mensen goed terechtkomen, bij een werkgever die betrouwbaar is en oog heeft voor de mens. Ons OSB-lidmaatschap en het feit dat wij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag niet alleen onderschrijven, maar ook in de praktijk brengen via Hostmanship, is een teken dat we respectvol omgaan met onze mensen en hen goede arbeidsvoorwaarden bieden. Een belangrijk element in een gunningsbeslissing en samenwerking."

Hoe verliep de overgang naar belevingsgericht schoonmaken?
"Op 1 augustus 2014 is daar een start mee gemaakt. Vanzelfsprekend begon dat met het vaststellen van een goede basiskwaliteit, maar al snel daarna zijn we overgegaan op resultaat- en belevingsgericht schoonmaken. Daarbij staat de belevingskwaliteit van de gasten bovenaan de prioriteitenlijst. Dat ging niet zonder slag of stoot. De door ons overgenomen mensen binnen het schoonmaakteam moesten even wennen aan de nieuwe manier van werken. Het team van zeven tot twaalf schoonmakers krijgt daar nu steeds meer routine in. Er is inderdaad sprake van een partnership: is er een keer een extreem hoge vervuiling door bijvoorbeeld een kindervoorstelling, dan helpen de mensen van het AFAS Circustheater gewoon mee om het zo snel mogelijk schoon te krijgen. Andersom zie ik dat de medewerkers van Gom de mensen van het AFAS Circustheater op piekmomenten helpen."

Daan AFAS Cricustheater

Daan (AFAS), hoe ervaart AFAS Circustheater deze andere wijze van werken?

"We begrijpen dat de omschakeling naar resultaat- en belevingsgericht schoonmaken even duurde. Het is hier geen kantoor. Je hebt te maken met 1.500 tot 1.800 gasten en een crew van 120 mensen. Het gebouw wordt intensief gebruikt. Het kan zomaar zijn dat er overdag een congres is met 1.500 mensen en 's avonds een voorstelling met nog eens zoveel bezoekers. De schoonmaakmedewerkers zijn gedurende de dag en avond doorlopend in de weer. Zodra het publiek de zaal ingaat, zorgen zij ervoor dat alle ruimten, inclusief de toiletten, weer spic en span zijn voor in de pauze. Het risico van belevingsschoonmaak is dat je je prioriteiten verkeerd legt. De beleving van de gasten moet fantastisch zijn, maar technisch moet het ook kloppen. Daar moet je aandacht aan besteden. Ook kost het even tijd om het theater te leren kennen en juist in die beginperiode hadden we een steeds wisselend programma van cabaretiers. In die, toch wat onrustige periode, hebben we elkaar goed leren kennen."

Van welke invloed is dit op de schoonmakers?
"De schoonmakers van het AFAS Circustheater zijn onderdeel van het succes van de voorstelling. Dat zie je terug in het enthousiasme en de werksfeer. Ook over het hostmanship ben ik te spreken: dat houdt onder andere in dat je verder kijkt dan alleen je eigen taak en ook, naast schoonmaker, gastvrij bent. Zie je iemand die niet weet waar hij naartoe moet, help hem dan even op weg, dat soort dingen. Uiteindelijk zoeken we het in de kleine dingen waar je als schoonmaker zelf grip op hebt. Ik ben van mening dat Gom Hospitality dit goed, prettig en snel oppakt. Ik verwacht dat ook van een schoonmaker: je moet goed weten dat je zelf een rol in het succes hebt, en dat we hier een schone en gastvrije omgeving willen hebben, zodat iedereen het naar zijn zin heeft. Met Gom Hospitality hebben we een partij gevonden die flexibel is, een goed inhoudelijk programma levert. Ik vind het mooi dat we ook kritisch naar elkaar kunnen zijn. Als ik zie dat het beter kan, zeg ik dat en dan lossen we het samen op."

Een toptheater vraagt om een topbeleving. Hoe vertaalt zich dit in de praktijk?
"Schoonmaak is maar een van de vele zaken waar ik mij mee bezig houd. Niettemin vind ik het een zeer belangrijk onderdeel van de beleving. Ik zie het als een deel van het teamwork dat nodig is om hier een topprestatie neer te zetten. Want het is hier doorlopend topsport. Hoe blijf je anders aan de top in de theaterwereld met steeds weer nieuwe, bijzondere shows? En hoe lever je anders constante topservice? In een week waarin het theater 's nachts ontmanteld wordt, overdag een andere gebruiksfunctie krijgt, en vervolgens weer omgebouwd voor de voorstelling, is dat weleens een uitdaging. Als alles dan op rolletjes loopt, is dat echt een gezamenlijke topprestatie."

Lange en rijke historie AFAS Circustheater

Het AFAS Circustheater, onderdeel van Stage Entertainment Nederland, heeft een lange en rijke historie. Al in 1904 was hier een theater als vaste plek voor een circus. In de jaren 60 werd het een concertzaal, tot in 1991 Joop van den Ende het Circustheater voor het symbolische bedrag van één gulden kocht en het ombouwde naar een volwaardig theater. Hij maakte er een echt ‘musicaltheater’ van. De zaal biedt ruimte aan 1.800 gasten, en er is elke avond een voorstelling. Daarnaast zijn er veel zakelijke bijeenkomsten: symposia, bedrijfsfeesten, en dergelijke. Op dit moment is in het AFAS Circustheater de musical Billy Elliot te zien, die het verhaal vertelt van de elfjarige mijnwerkerszoon Billy, die liever gaat dansen dan boksen. De musical, die zich afspeelt tegen de achtergrond van de mijnwerkersstakingen in de jaren 80, is bekroond met 86 awards en geldt al jarenlang als een van de meest geliefde musicals ooit.

Vanaf vier uur ’s middags komt het AFAS Circustheater echt tot leven. Adjunct-directeur Van Beurden: "De cast en crew druppelen binnen, je hoort de laatste tests en repetitiegeluiden. Rond half zeven komen de gasten en loopt de foyer vol. Het 'half acht moment' vind ik nog steeds bijzonder, dat is de tijd waarop onze gasten de zaal in gaan en alles samen moet zijn gekomen om een bijzondere voorstelling te gaan beleven. En het slotapplaus niet te vergeten, het blijft elke dag weer heel bijzonder om je gasten blij te maken en een beleving te geven. We brengen gevoel en emotie, en dat doen we – zowel crew als operatie – met gedrevenheid. Dat is hoe we werken en iedereen zet zijn talent daarvoor in. Dat is de kracht van ons bedrijf, en daarbij zoeken we partners die diezelfde spirit in zich hebben. En ja, daarbij heb ik het ook over Gom Hospitality. Zij zorgen immers voor schoonmakers die snappen dat zij een rol hebben in het succes van de voorstelling."

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen