Gom en Zadkine bieden jongeren perspectief

Alle studenten van Entree Werk dienstverlening & facilitair geslaagd!

Jongeren uit Rotterdam-Zuid toekomstperspectief bieden. Hoe? Door hen op een positieve manier kennis te laten maken met het schoonmaakvak. Dat is het doel van Zadkine Startcollege en schoonmaakbedrijf Gom Schoonhouden als ze in 2015 starten met een praktijkgerichte schoonmaakopleiding op mbo-niveau 1. Nu, een kleine twee jaar later, is het initiatief uitgegroeid tot niets minder dan een succesverhaal: op donderdag 6 juli kregen álle studenten van Entree Werk dienstverlening & facilitair  hun diploma uitgereikt.

‘Natuurlijk zijn we er ontzettend trots op dat alle leerlingen hun diploma hebben gehaald. We gingen voor een hele klas geslaagden en dat is nog gelukt ook’, zegt Aura Groen, HR directeur van Gom. “Met deze opleiding bieden we jongeren samen met Zadkine Startcollege een belangrijke opstap naar een betaalde baan.’

‘Voor een bepaalde groep jongeren in Rotterdam-Zuid is doorstroming naar mbo-niveau 2 (nodig voor een startkwalificatie) niet haalbaar’, zegt Ineke Mulder, directeur van Zadkine Startcollege. ‘Specifiek voor deze groep hebben we de nieuwe opleiding ontwikkeld.’ Basis hiervoor is het convenant dat Zadkine Startcollege en Gom in 2015 tekenden met een aantal andere bedrijven, het Startcollege van Albeda en het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Met Entree Werk dienstverlening & facilitair geven Gom en Zadkine Startcollege nu samen succesvol invulling aan dit convenant.

Hart voor de zaak

Wat maakt dit initiatief nu precies zo succesvol? Ineke: ‘Allereerst natuurlijk een werkgever die goede stageplekken beschikbaar wil stellen. En die vooral ook tijd en moeite wil nemen om deze jongeren goed te begeleiden, samen met onze eigen docenten en stagebegeleiders. In Gom hebben we een partner gevonden die dat kan en daar hart voor heeft. Ander sterk punt is dat Gom echt een familiebedrijf is, dat merk je aan alles. Dat betekent dat onze stagiairs er gewoon bij horen en dat ze hen niet gauw laten gaan. Ook niet als het eens moeilijk wordt en er een serieus gesprek nodig is.’ 

Maatschappelijke rol

Aura: ‘Bij Gom hebben we veel ervaring met jongeren die het liefst in de praktijk leren. We boden al stageplaatsen voor studenten van de mbo-opleidingen vanaf niveau 2. Dus toen Zadkine Startcollege ons vroeg om samen een nieuwe opleiding vorm te geven, wilden we graag meedoen. Als één van de grootste werkgevers van Rotterdam hebben we ook een sociale en maatschappelijke rol, vinden we. We voelen ons nauw betrokken bij de stad en haar bewoners en willen een bijdrage leveren aan het bieden van kansen aan nieuwe generaties. Dat wordt van hoog tot laag in onze organisatie onderschreven. Van het topmanagement van Gom en de moederorganisatie Facilicom - tot aan de schoonmakers en objectleiders op de locaties.’

Betrokkenheid en geduld

‘Die betrokkenheid in alle lagen van het bedrijf is belangrijk’, vindt Ineke. ‘We komen helaas ook bedrijven tegen waar de top van een bedrijf het initiatief van harte onderschrijft, maar waar de werkvloer het gevoel heeft ‘opgezadeld’ te worden met de studenten. Dat is geen goede basis voor samenwerking.’

‘Gelukkig hebben wij voldoende mensen in huis die deze studenten graag begeleiden’, zegt HR Adviseur opleidingen bij Gom, Emine Turksever. ‘Het klopt, niet iedereen is hiervoor geschikt. Belangrijk is de juiste collega’s te selecteren. Mensen met veel geduld die er ook gewoon lol in hebben om dit te doen. Niet zelden zijn onze begeleiders mensen die zelf ooit een moeilijke carrièrestart hebben gehad. Ze weten dus als geen ander hoe belangrijk het is dat deze jongeren een kans krijgen.’

Roadshow

Cleusa Delgado, docent facilitaire dienstverlening bij Zadkine Startcollege, benadrukt het belang van een goede voorbereiding. ‘Voordat het schooljaar begon hebben we met de studenten een roadshow georganiseerd. We gingen met hen langs de beschikbare stageadressen, zodat ze een goed beeld kregen van de werkplekken en de nieuwe collega’s. Dat werkt. Van sommige presentaties waren ze meteen diep onder de indruk. Zoals bij het Franciscus Gasthuis & Vlietland, waar general objectmanager Monique duidelijk maakte hoe belangrijk de rol van de schoonmaker is. Zonder goede hygiëne kan de chirurg namelijk niet opereren. En het hielp ook dat Monique ooit zelf als schoonmaker in het ziekenhuis was begonnen. Dat sprak tot de verbeelding. “Dus zover kun je het schoppen in de schoonmaaksector”, zag je ze denken.’

Ook hebben we studenten laten ‘pitchen’: ze moesten een sollicitatiebrief schrijven en uitleggen waarom juist zij op die ene plek aan de slag zouden willen. Ze waren heel gemotiveerd, maar vonden het ook erg spannend.’

‘Het draait om de relatie’

‘Boven alles draait het om goede relaties’, zegt Ineke. ‘Die tussen ons en Gom, die tussen Gom en zijn praktijkbegeleiders, die tussen de docent en de student en zo verder. Daarmee bereik je het meest.’ Dat beaamt ook Cleusa. ‘Die goede onderlinge relaties zijn de reden dat er dit jaar, na het eerste pilotjaar, niet één van de vijftien studenten is uitgevallen’, stelt ze. Ook ‘peercoach’ Melissa Matias heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld.’

Melissa: ‘Ik heb voorafgaand aan de stageperiode de studenten zeven weken lang voorbereid en ook tijdens de stage ben ik geregeld bij ze langsgegaan. Bij deze jongeren is het belangrijk om te laten merken dat ze jouw aandacht hebben, dat ze gezien worden. Maar je moet ze ook stevig toespreken wanneer de situatie erom vraagt. Ik heb dus ook wel eens een pittig gesprek gehad met een student, samen met de praktijkbegeleider van Gom.’

Doorstroming

En hoe zit het met de doorstroming? Cleusa: ‘Alle vijftien studenten van deze Entree Werk klas zijn  na de zomervakantie doorgestroomd naar werk of een vervolgopleiding. En een paar hadden ook al een vakantiebaan gevonden in de schoonmaakbranche  prachtig toch?’

Student Fatima Absalem: ‘Ik heb stage gelopen bij Hogeschool Rotterdam, op hun vestiging Blaak. Ik kon heel goed met de mensen daar opschieten. Met mijn Gom-collega Jamila ben ik beste vriendinnen geworden. De mensen zijn sociaal en ik vond het werk leuk om te doen. Of ik ook echt in de schoonmaak wil werken weet ik niet. Eigenlijk wil ik kraamverzorgster worden. Maar het mooie is, met deze opleiding ben ik daar nu wel een eind naar op weg. Dit schooljaar volg ik de  opleiding Helpende zorg en welzijn.’

Positief beeld

‘Prima toch’? vindt Aura. ‘We hebben ook niet de illusie dat alle studenten in de schoonmaakbranche terecht zullen komen. Voor ons telt dat de studenten op een goede manier kennismaken met het schoonmaakvak en er een positief beeld van krijgen. Sommige van deze leerlingen zijn immers wél onze werknemers van de toekomst. En daar willen we graag in investeren. Daarnaast willen we onze klanten, Zadkine Startcollege in dit geval, meer bieden dan een schone (werk)omgeving. Dat vinden we belangrijk. Ik denk dat we daar met deze opleiding en prettige samenwerking meer dan goed in zijn geslaagd.’

De opleiding krijgt een vervolg. Sterker, de klas Entree Werk dienstverlening & facilitair is ook dit schooljaar volgeboekt.

- 28 september 2017 -

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen