Gasten binden met hostmanship

Een aantrekkelijke vestigingslocatie is leuk voor een bedrijf en voor de medewerkers, maar lastig voor de catering. Dan zijn er immers ook veel verleidingen in de directe omgeving. Dat gaat zeker op voor het kantoor van ABN AMRO aan de Coolsingel in Rotterdam. Maar Dolf Kavelaar, de cateringmanager die hier al zestien jaar de scepter zwaait, weet hoe hij gasten moet binden. Zelfs aan het eind van de dag kiezen ze vaak voor 'zijn' bruin café.

Het uitzicht is adembenemend hier op de 17e verdieping van het ABN AMRO-kantoor aan de Coolsingel. De kleurige stoelen nodigen uit om te gaan zitten. Het aanbod in het restaurant kenmerkt zich door eerlijk, authentiek, vers en biologisch. Producten worden op een mooie manier gepresenteerd en vaak in het zicht bereid. De cateringmedewerkers weten wat hostmanship is en leggen veelvuldig contact met de gasten. Maar een van de grote trekkers van het restaurant is cateringmanager Dolf Kavelaar. Een geboren gastheer die iedereen aanspreekt, gasten meestal met naam en toenaam kent, precies weet wat hun wensen zijn en ze tipt wat zij vandaag moeten nemen. 'Je moet als cateringmanager dicht bij de mensen staan. Ik voel me echt betrokken bij de bank. Dat wordt heel erg gewaardeerd.'

Veel concurrentie

De concurrentie is groot. Dolf Kavelaar: 'Binnen een straal van honderd meter kun je hier op meer dan veertig plekken lunchen. Hamburgerzaken, wokrestaurants, broodjeszaken, zelfs Markthal Rotterdam met zijn verleidelijke aanbod ligt op loopafstand.' Toch weet hij elke middag ongeveer 50 procent van de bewoners te trekken, in het restaurant of bij vergaderlunches. Hij doet enthousiast mee aan alle acties die Prorest organiseert of die binnen het rOsa's-concept worden opgezet en komt ook zelf met initiatieven. 'Maar het is moeilijk om daar extra gasten mee te trekken. Het is ook een utopie om te denken dat je iedereen naar het restaurant kunt halen.' Hij ziet juist een andere trend: steeds meer gasten komen nog wel, maar willen hun lunch meenemen, zodat ze snel weer door kunnen met hun werk. 'Dan denk ik: je kunt misschien beter even de tijd nemen.' Maar ondertussen zorgt hij er natuurlijk wel voor dat alles ook geschikt is voor 'to go'.

En echt bruin café

Belangrijke troef aan de Coolsingel is café De Cluys. Een echt bruin café met een authentieke bar, houten vloer, lambriseringen, typisch cafémeubilair, en om de sfeer compleet te maken een verzameling oude spullen, waarvan een deel te maken heeft met de historie van de bank. Het interieur van het café kwam twee en een half jaar geleden over van een ander kantoor in Rotterdam en is hier weer helemaal opgebouwd. 'In het eerste jaar hebben we hier meer dan 200 evenementen gehad.' Gemiddeld bijna elke werkdag een evenement, soms zelfs drie op een dag. 'We organiseren hier ontbijten, vergaderingen, lunches, diners, tapasavonden, borrels, recepties en elke laatste vrijdag van de maand een maandborrel.' Ze zijn belangrijk, die evenementen. 'Het restaurant is onze basis hier. De banqueting-activiteiten komen daar bovenop. De evenementen in De Cluys vormen de kers op de taart.' Hij is er bijna altijd bij, ook al is er soms elke avond van de week een activiteit in het café. 'Ik wil wel zeker weten dat alles goed loopt. En ik wil ook altijd even mijn gezicht laten zien.'

Horecabeleving

De banqueting-activiteiten en het café zijn ook belangrijk omdat Prorest bij ABN AMRO werkt op basis van commerciële catering. 'De grootste uitdaging is dat mensen tevreden de deur uitgaan zonder dat ze de hoofdprijs hoeven te betalen, maar dat ook Prorest er niks aan te kort komt.' Regio facility manager Ingrid Spiljard van ABN AMRO: 'Met de keuze voor commerciële catering willen we de cateraar ook stimuleren om creativiteit en gastvrijheid te bieden. Zeker op een locatie als de Coolsingel moet het restaurant nu ook zijn bestaansrecht bewijzen.' Dat lukt. 'Het restaurant biedt een goed product, met veel variatie. En seizoensproducten als de Hollandse Nieuwe worden met veel enthousiasme gepresenteerd. Maar het belangrijkste is toch wel dat Dolf een geweldige gastheer is. En dat hij dat enhousiasme ook goed weet over te brengen op zijn team. Resultaat is een horecabeleving.'

Hostmanship

'Evenementen doen we graag in huis,' vertelt Ingrid Spiljard. 'We liggen als bank onder het vergrootglas. Daarom kiezen we ervoor om onze partijen zo veel mogelijk binnen te doen. Ook omdat dat kostenefficiënter is en omdat we daarmee de ruimtes die we toch al hebben, goed benutten. Maar dan heb je daar wel een cateraar bij nodig die daar goed op inspeelt, die zich bijvoorbeeld weet aan te passen aan het karakter van het evenement: formeel of informeel. Vroeger werd dan al snel uitgeweken naar een externe party-cateraar, maar dat gebeurt nauwelijks meer. Iedereen wil Dolf. Ik krijg van interne klanten louter positieve reacties. Mensen zijn altijd vol lof. In KTO's scoort de catering ook altijd zo goed, dat we er verder geen aandacht aan hoeven te besteden.' Dat komt ook omdat Dolf Kavelaar in haar ogen een voorbeeld is in hostmanship, ook een van de stokpaardjes van ABN AMRO. 'Als ik Prorest was, zou ik Dolf als coach inzetten op andere locaties. Hij is daar echt een ambassadeur in. Ik mis hem liever niet, maar voor dat doel wil ik hem graag af en toe een dagje uitlenen.'

Lees meer

ABN AMRO werkt hard aan een toekomst waarin de klant echt centraal staat. Het facilitair bedrijf heeft daar een belangrijke rol in, onder meer door het uitdragen van de hostmanship-gedachte. Lees het eerder verschenen artikel

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen