Facilitair Kenniscentrum: Co-creatie

Facilicom heeft een enorme knowhow opgebouwd op het gebied van facilitaire dienstverlening, uitbesteding, management en zaken als de overname van personeel. Die kennis deelt het bedrijf met klanten, studenten en andere geïnteresseerden tijdens interactieve sessies in het zogeheten Facilitair Kenniscentrum. In maart was co-creatie het thema, en dat werd ingevuld met presentaties van president-directeur Hans Gennissen van Facilicom, innovatiespecialist, docent en auteur Edward Huizenga en 'entertrainer' Jan van Setten. In deze Facilitair! een weergave van de drie presentaties, in overleg met de sprekers omgewerkt tot een geschreven tekst.

Hans Gennissen: ‘Tenderprocessen worden ontwikkelprocessen’

Facilicom wordt vaak nog omschreven als schoonmaker, of op zijn best als facilitaire dienstverlener. Niets om je voor te schamen, het zijn inderdaad twee activiteiten waar we goed in zijn en waar we trots op zijn. We kunnen uitstekend voldoen aan de eisen die worden gesteld aan operationele aanbieders van schoonmaak, beveiliging, catering en technisch onderhoud. Maar we kunnen inmiddels veel meer dan dat. We hebben ons ontwikkeld tot een zeer brede aanbieder van integrale oplossingen. En dat wordt ook steeds meer herkend door de markt, waardoor steeds complexere contracten aan ons worden uitbesteed. Lees verder

Edward Huizenga: ‘Het geheim van succesvolle organisaties zit in teamstructuren’

Co-creatie is op dit moment een buzz-woord in managementland. Het gaat natuurlijk gewoon om samenwerken. Innovatie is bij bedrijven vaak een lineair proces. De ene afdeling komt met een idee, de volgende afdeling brengt het een stap verder, dan gaat het de fabriek in, en vervolgens gaat de marketingafdeling het idee naar de markt brengen. Een soort estafetteloop dus: je geeft het stokje aan elkaar door. Het grote risico is natuurlijk dat het stokje onderweg valt, bijvoorbeeld omdat degene die het stokje moet overnemen te hard loopt. Dat is ook waarom 80 procent van de producten faalt: de processen intern zijn niet goed op elkaar afgestemd of er is niet goed gekeken naar de werkelijke klantbehoefte, terwijl dat cruciaal is voor een goede start. Lees verder

Jan van Setten: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder!’

Voor ik begon als 'entertrainer' was ik zestien jaar lang werkzaam bij Alcoa Nederland. Ik had de meeste lol als ik in de kwartaalmeetings al die managers eens stevig bij de mentale lurven kon grijpen. Een collega vroeg me op een gegeven moment waarom ik dat niet de hele dag ging doen. Dat was het zaadje. Maar ik was bang om voor mezelf te beginnen. Totdat ik het boek 'Even Eagles Need a Push' van David McNally kreeg. Zelfs een adelaar heeft een zetje nodig om te leren vliegen. Dat was het zwiepertje dat ik nodig had. Lees verder

Geert van de Laar: ‘Think different’

Geert van de Laar is het helemaal eens met Jan van Setten, maar ziet ook de andere kant: 'Als het je doel is om snel iets te bereiken, dan moet je dat dus alleen doen. Mensen moeten ook leren in hun eigen kracht te geloven. De beste ondernemers zijn vaak heel eigenzinnige types.' Lees het blog 'Think different' 

Sfeerimpressie

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen