Een symbiose met Sonion

Samenwerken is als een tango: de partners moeten perfect met elkaar meebewegen. Dat gebeurt gelukkig ook vaak in de facilitaire dienstverlening. Sonion en Facilicom bewegen echter niet alleen perfect met elkaar mee, hier is sprake van een heuse symbiose, vertellen directeur Development Support Services Peter Steentjes van Sonion en facility coördinator Janneke Olie van Facilicom. Samen maken ze dienstverlening in dit high tech r&d-bedrijf elke keer weer een beetje beter.

Het Deense Sonion is wereldspeler in micro-componenten voor hoortoestellen, high end in ear-koptelefoontjes voor audiofielen en on stage monitoring voor music. De vestiging in Hoofddorp, waar alle r&d van het bedrijf plaatsvindt, is ooit als zelfstandig Nederlands bedrijf begonnen. Het ontwikkelen van deze microcomponenten vraagt om een zeer specifieke kennis en de competences die mensen hiervoor moeten hebben zijn schaars. Dat is de reden waarom onderzoek en ontwikkeling van Sonion nog steeds in Nederland plaatsvinden. Het bedrijf zat lange tijd aan de Van Hallstraat in Amsterdam, verhuisde later naar de Zekeringstraat, maar toen een jaar of drie geleden de productieafdeling werd verplaatst werd het tijd voor nieuwe huisvesting. Amsterdam viel af omdat het te lang duurde voor de benodigde vergunningen afkwamen. Ontwikkelaar OVG stelde Hoofddorp voor als alternatief, en liet CePeZed Architecten een bijzonder nieuw pand ontwerpen.

Interactie bevorderen

Peter Steentjes, directeur Development Support Services van Sonion Nederland

'De opzet van het oude pand paste niet meer bij ons,' vertelt directeur Development Support Services Peter Steentjes van Sonion Nederland. 'Het bestond uit vier verdiepingen die ook nog eens werden doorsneden door een trappenhuis. Dat is niet handig als je de interactie tussen collega's wil bevorderen, en dat was nodig.' Sonion wilde een single tennant-gebouw van maximaal drie bouwlagen waarbij die interactie maximaal zou worden gefaciliteerd. 'Via makelaar CBRE zijn we uitgekomen bij OVG. Hun voorstel om een pand in Hoofddorp te bouwen sprak ons zeer aan. Het bleek veel voordeliger dan een pand in Amsterdam, de aansluitingen met het OV zijn uitstekend, de snelweg is dichtbij en we zitten vlak bij Schiphol. Belangrijk want al onze klanten en veel van onze leveranciers zitten in het buitenland.'

BREEAM Very Good

Het is een duurzaam pand, de BREEAM-certificering is Very Good. 'We zijn een Scandinavisch bedrijf, dus we hechten daaraan,' vertelt Peter Steentjes. Belangrijker is misschien nog wel is dat het pand het gebruik maximaal ondersteunt. 'Het is transparant, zodat mensen ook worden uitgenodigd om met elkaar samen te werken. Tegelijkertijd is de toegang tot specifieke plekken niet vrij voor derden ' Op de eerste verdieping, centraal in het pand, ligt het prachtige atrium waar onder meer het bedrijfsrestaurant is gevestigd. Het is de enige plek waar koffie is te krijgen, dus het is echt een ontmoetingsplek. Mensen komen hier naartoe voor hun favoriete koffie en kunnen even bijpraten aan de lange statafel, maar ze kunnen ook kiezen voor huiskamer-achtige ruimte met bibliotheek, of voor het terras aan het water dat uitziet op wijds groen.  

 

Bewegen stimuleren

Sonion wil gezond gedrag stimuleren. Bijna direct achter de entree begint de lange trap die de drie verdiepingen verbindt. Dat is zo uitnodigend dat de lift amper wordt gebruikt. Voor mensen die met de fiets komen zijn er twee douches. Peter Steentjes: 'Dat was onze wens. We hebben een kleine 150 medewerkers, en daarvan komen er tussen de vijftien en de twintig regelmatig op de fiets.' Wie trek heeft kan de hele dag in het atrium een banaan, appel of sinaasappel pakken: dat is gratis. Sonion is een van de initiatiefnemers van BOOM!, een vitaliteitsprogramma dat samen met bedrijven in de buurt en de gemeente is opgezet en gericht is op gezond werken, sporten en bewegen. BOOM! organiseert bijvoorbeeld elke middag onder leiding van een coach een actieve lunchwandeling in de omgeving. Zo'n 25 medewerkers van Sonion doen mee aan BOOM!

Gezonde keuze beïnvloeden

In het bedrijfsrestaurant is het menu aangepast. Peter Steentjes: 'Het assortiment is nu erg gericht op gezond. Zo is er bijvoorbeeld een saladebar. We proberen de gezonde keuze ook te beïnvloeden. Gezonde producten verkopen we tegen kostprijs, ongezonde producten krijgen een toeslag van 20 procent. Kies je voor goedkoop, dan eet je dus gezond. Andersom geredeneerd: kies je voor gezond, dan krijg je een bonus want je betaalt minder.' Het restaurant betrok een tijdje verse melk, eieren en groente van een boer in de buurt. De oogst bepaalde het aanbod, en daarmee het menu in het restaurant. Facility coördinator Janneke Olie van Facilicom: 'Dat is gestopt omdat de boer ermee ophield. Jammer. Zodra de mogelijkheid zich weer voordoet, gaan we dat weer doen.'   Sturen in milieubelasting Op een zelfde gedetailleerde manier wordt gekeken naar de milieubelasting. Peter Steentjes: 'De man die bij ons de groenvoorziening doet zit dichtbij, zodat hij weinig kilometers hoeft te maken. De koffie betrekken we van een lokale brander. Maar als die koffie dan in zakken van een kilo komt en we elke dag tien van die zakken moeten weggooien, dan zeggen we daar ook wat van. Dus krijgen we nu balen van 25 kilo.' Janneke Olie: 'Dat hebben we ook gedaan bij het beleg. De hardlopers komen nu uit een grootverpakking, alleen de specials zitten nog apart verpakt. Daarmee sturen we ook in de milieubelasting, want de specials zijn duurder dan het zelfgesneden beleg en worden taylormade via de barcode afgerekend.' 

 

Pilot met Krnwtr

Janneke Olie, Facility coordinator van Facilicom

Het is op deze locatie dat Prorest een eerste pilot heeft gedaan met krnwtr: water uit de kraan, maar dan in mooie glazen flessen. Peter Steentjes: 'Goed idee, daar kwam Facilicom mee, ik zou willen dat ik het zelf had bedacht. Het was aan ons om te investeren in die flessen, maar dat is een eenmalige investering die we graag hebben gedaan. Dat is ook de symbiose tussen Facilicom en Sonion: Facilicom komt met de ideeën, wij proberen een goede voedingsbodem te bieden voor die ideeën. We stimuleren dat, maar het is aan Facilicom om te komen met vernieuwingen, zij hebben de expertise in het facilitaire vakgebied.' Janneke Olie: 'Het is heel erg prettig dat Sonion daar zo open voor staat. Dat is leuk werken.'

Makkelijk maken

Het restaurant heeft geen bemande kassa's. Janneke Olie: 'Mensen moeten zelf afrekenen, en daar hebben we ze wel bij moeten helpen. De populatie is internationaal, dus de toetsen hebben we voorzien van plaatjes. Toen dat niet hielp hebben we het zo makkelijk mogelijk gemaakt door te gaan werken met kleurcodes: alle lunchgerechten op een bord met een rood randje, kunnen worden afgerekend met een druk op de rode toets.' Peter Steentjes: 'Als je het niet makkelijker maakt voor de klant, krijg je ook nooit wat je hoopt te bereiken. Als je eenmaal bij de kassa staat weet je echt niet meer welk prijskaartje er bij dat broodje stond. Met een gekleurd bord heb je het prijskaartje gewoon bij je. Een geweldig idee van Janneke.'

Continu in ontwikkeling

'Bij Sonion willen we begrijpen wat onze klanten nodig hebben, zegt Peter Steentjes, nog voordat ze zelf helemaal in het vizier hebben wat dat is. Cruciaal voor ons, want het is erg belangrijk om een plaats te veroveren binnen het ontwikkelingsplatform van zo'n hoortoestellenfabrikant. Wij zijn de expert, dus willen we toegevoegde waarde bieden en de verwachtingen overtreffen. Die relatie zoek ik ook met Facilicom.' Met de verhuizing naar het nieuwe pand heeft Facilicom de dienstverlening dan ook naar een hoger niveau getild. Janneke Olie: 'Maar we blijven ontwikkelen. We zijn voortdurend aan het sparren.' Peter Steentjes: 'We vinden altijd wel weer een schroefje waar we aan kunnen draaien. En zo maken we het weer een beetje beter.'

Helemaal tevreden

Als directeur voor alle ondersteunende diensten in een high tech r&d-bedrijf heeft Peter Steentjes wel wat meer aan zijn hoofd dan alleen de facilitaire diensten. Toch is hij zeer betrokken. 'Ik ben er verantwoordelijk voor, dus wil ik betrokken zijn. Bovendien ben ik namens Sonion bouwheer geweest van dit pand, het is dus een beetje mijn gebouw en ik wil dat het netjes blijft. Daar komt bij: als je goed samenwerkt, kost het ook niet zo veel tijd. Ik ben niet zo van werken volgens allerlei procedures: als ik wat zie, dan meld ik het. En Facilicom reageert meteen.' Het gebouw en de facilitaire dienstverlening scoren dan ook steevast heel hoog in het medewerkerstevredenheidsonderzoek. 'De mensen zijn helemaal tevreden.'

Wereldleider in componenten voor hoortoestellen

Sonion is met een marktaandeel van rond de 50 procent wereldleider in het ontwerpen en produceren van miniatuurcomponenten voor hoortoestellen en professionele in ear-koptelefoontjes. Hoofdkantoor van Sonion staat in Denemarken, voor de productie heeft het bedrijf fabrieken in Vietnam en de Filipijnen, maar alle r&d vindt plaats in Hoofddorp. De componenten die hier worden ontworpen, bijvoorbeeld microfoontjes van slechts 1 mm groot, zijn zo uniek dat het bedrijf zelf de tools moet ontwerpen voor de serieproductie. Ook dat gebeurt in Hoofddorp. Productie van de tools vindt vervolgens weer plaats in de Sonion-vestiging in Polen. Het bedrijf heeft verder nog een verkoopkantoor in de VS. Sonion is sinds 2014 eigendom van Novo A/S, een investeerder die wereldmarktleider is op het gebied van medicijnen voor diabetes en focust op oplossingen voor de oudere mens. Novo A/S belegt wereldwijd in bedrijven die actief zijn in life sciences.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen