De waarde van schoon

Een schone werkomgeving is essentieel voor het bedrijfsproces. Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat een 'schoonbeleving' verder gaat dan dat. Schoon draagt bij aan tevreden medewerkers, drukt het verzuim en verhoogt het plezier in het werk. Zo draagt schoon in hoge mate bij aan het succes van een bedrijf. Algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom legt de toegevoegde waarde van schoon uit.

"Als je kijkt naar de schoonmaakmarkt, dan zou je op het eerste gezicht zeggen dat het om een vrij homogene markt gaat. Maar als je er iets dieper induikt, bestaat er een grote diversiteit in de behoeftes rondom het thema 'schoon' bij opdrachtgevers. Dat kan een toegevoegde waarde zijn, maar ook een meer basale, functionele behoefte. Het is voor ons de uitdaging om onze dienstverlening zo goed mogelijk op die verschillende behoeften aan te laten sluiten. Iedereen wordt blij van schoon, maar niet om dezelfde redenen. Het is goed als je je daar als schoonmaakbedrijf én opdrachtgever bewust van bent. De waarde van schoon blijft wat onderbelicht, maar wij zijn er verantwoordelijk voor dat operaties veilig kunnen plaatsvinden, voedsel veilig geproduceerd kan worden, buitenomgevingen als veiliger worden ervaren en dat mensen in plezierige en gezonde arbeidsomstandigheden kunnen werken. Of zich in hotels of theaters gastvrij ontvangen voelen. Al die benaderingen vragen om een verschillende aanpak."

Beheersen jullie die aanpakken?

"Ja. We zijn een groot bedrijf en dat geeft de mogelijkheid om voor verschillende behoeftes verschillende manieren van samenwerken aan te bieden. De behoefte van de klant is ook altijd het uitgangspunt. Bij sommige klanten is de behoefte duidelijk ingebakken in de sector waarin het bedrijf opereert. Bij een bedrijf in voedingsmiddelen weet je dat het gaat om voedselveiligheid. Belangrijk ook dat het productieproces van de klant leidend is als het gaat om tijdstippen waarop schoongemaakt kan worden. We streven naar zo min mogelijk downtime in het productieproces. Maar bijvoorbeeld in de retail is de bandbreedte in de behoefte van 'schoon' veel gevarieerder. Dat proberen we helder te krijgen om te bepalen hoe we het aanpakken, invullen en blijvend doorontwikkelen. In de hotelbranche is het weer zo dat schoon een wezenlijk onderdeel van het product is: iedere gast wil het gevoel hebben dat hij de eerste gebruiker van een kamer is. De standaard ligt daar hoog en iedere verstoring in het proces leidt tot een niet verhuurbare kamer of een ontevreden gast. Over het algemeen kun je zeggen dat schoon een onderdeel is van het product van onze opdrachtgever. Schoon leidt ertoe dat klanten langer blijven, vaker terugkomen, meer besteden en hogere aanbevelingsscores geven."

Gaat jullie aanpak verder dan alleen schoonmaken?

"Dat is afhankelijk van de branche. Neem een vakantiepark: voor de aankomst van de nieuwe gast gaan we, afgestemd op aankomsttijden, aan de slag met het schoonmaken. Mogelijk constateren onze mensen daarbij gebreken in het vakantiehuisje. Een barst in de ruit of een lekkende douchekraan. Die gebreken geven we via een webbased tool direct door, zodat de facilitaire dienst van de opdrachtgever dat voor aankomst kan herstellen of de receptie de gast op de hoogte kan stellen dat het geregeld wordt. Zo draag je bij aan een totale beleving van het product van de opdrachtgever."

Altijd zoeken naar de toegevoegde waarde?

"Ja, zoeken hoe je kunt bijdragen aan het succes van je opdrachtgever. Als je daar goed induikt, gaat het vaak verder dan alleen het schoonmaken zelf. In november werd Naima Boukhattam, werkzaam bij Gom, verkozen tot 'schoonmaker van het jaar' In Nederland. Naast haar schoonmaakwerkzaamheden geeft zij ook lessen in schoonmaak ten behoeve van de facilitaire opleiding van het ROC waar ze werkt. Een ander voorbeeld: op het Albeda College in Rotterdam bieden we meerwaarde met Youngflex. Onder begeleiding van ons bekleden studenten van dit college een jaar lang managementposities en leren zij zo het managen van een facilitair bedrijf. Zo kunnen we bijdragen aan de opleidingsdoelstellingen van onze opdrachtgever, talent verder brengen en laten instromen."

Welke thema's spelen nog meer in de branche?

"Digitalisering en robotisering. Het gaat erom veel meer te schakelen in het proces van de klanten, om de schoonbeleving optimaal te laten ontstaan. Robotisering staat nog in de kinderschoenen, maar heeft zeker onze aandacht. Zo zien we al voorbeelden dat glasbewassing en/of het reinigen van gevels door een robot gedaan gaat worden. Of kun je grote bedrijfsruimtes 's nachts door een robot laat schoonmaken. Het zal de mens nooit volledig vervangen, maar de invulling van mens en techniek zal gaan verschuiven."

Is duurzaamheid van belang in de branche?

"Dat is inderdaad een belangrijk thema. Het is een uitdaging om te kijken hoe je schoonmaak zo duurzaam mogelijk, dus met het oog op people én planet, kunt uitvoeren. Planet komt sterk naar voren in de schoonmaakmiddelen binnen onze Groene Ambitie. Inzet van chemievrije middelen, maar ook in het hergebruik van materiaalwagens en bedrijfskleding. Wat people betreft: Vanuit ARBO-oogpunt zetten we in op goed werken met methodes en middelen, want het is en blijft fysiek werk. Daarnaast zien we de ontwikkeling dat de sector vergrijst en veel bedrijven in de branche hebben medewerkers met lange dienstverbanden. Dan is het extra belangrijk om in te zetten op vitaliteit, door medewerkers op maat te adviseren over een gezonde levensstijl, begeleiden bij het stoppen met roken of te ondersteunen in situaties bij schuldhulpverlening. Ook daarin zien we een duidelijke koppeling naar de toegevoegde waarde naar onze opdrachtgevers. Investeren in betrokkenheid en vitaliteit draagt daar aan bij. Duurzame inzetbaarheid van gemotiveerde mensen, combineren met onze diensten die bijdragen aan het resultaat van onze opdrachtgever: daarin ligt in mijn ogen de sleutel van toegevoegde waarde."

Dit artikel is eerder gepubliceerd in PMG.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen