Column Geert van de Laar

Waarde creëren

Het is traditie bij Facilicom: klankborden met een groepje opdrachtgevers. Het is goed om samen met grote en gewaardeerde opdrachtgevers, buiten de context van contracten die er lopen, te praten over ontwikkelingen in het facilitaire werkveld of om bepaalde beleidsvoornemens die Facilicom heeft, te bespreken.

Het thema van de meest recente klankbordgroep was waardecreatie, ook onderwerp van het Facilitair Kenniscentrum. We willen bij Facilicom graag nadenken hoe we waarde kunnen toevoegen voor de klant. Dat wordt door de meeste deelnemers aan de klankbordgroep wel herkend: zij hebben graag een dienstverlener die zich identificeert met de opdrachtgever en nadenkt over wat hij kan bijdragen aan het realiseren van zijn doelstellingen. De leden van de klankbordgroep juichen dat toe. Sterker nog, ze vinden dat Facilicom nog actiever mag worden in het doorontwikkelen van een integrale aanpak. Dat is altijd een beetje lastig. De deelnemers aan zo'n klankbordgroep zijn per definitie opdrachtgevers die voorop lopen in het doorontwikkelen van de facilitaire dienstverlening. Maar Facilicom heeft ook nog steeds veel klanten die heel tevreden zijn met single services van een goede kwaliteit tegen een acceptabele prijs en die niet echt zitten te wachten op een dienstverlener die steeds maar aankomt met nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Tegelijkertijd zijn we er wel mee bezig. Facilicom wil in 2015 bekend staan als de meest klantgerichte facilitaire dienstverlener. Daar zijn we begin dit jaar mee aan de slag gegaan, onder andere met het invoeren van account management voor die opdrachtgevers die dat op prijs stellen, opdrachtgevers die vaak ook méér willen. Eerder zijn we al begonnen met het invoeren van hostmanship. Daarmee bieden we ook een belangrijke toegevoegde waarde, vaak toegesneden op de praktijk bij die ene specifieke opdrachtgever. Goede ontwikkelingen die ook worden gewaardeerd door opdrachtgevers en waar we zeker mee zullen doorgaan.

Of we nog meer kunnen bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van de opdrachtgever, is ook afhankelijk van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Aanbestedingstrajecten, zeker als prijs daarin een belangrijke factor is, maken een goede dialoog niet altijd makkelijker. Bovendien moet een organisatie ook echt open staan voor de ideeën van de facilitaire dienstverlener. Dat gebeurt op een heel goede manier bij ABN AMRO, zoals elders op deze site is te lezen. In de nasleep van de bankencrisis wil ABN AMRO de klant centraal stellen. De facilitaire dienstverlening heeft een belangrijke rol in het realiseren van dat doel. Daar moet wel bij worden aangetekend dat de bank weliswaar veel diensten uitbesteedt, maar ook nog een grote eigen facilitaire organisatie heeft én beschikt over een bevlogen facilitair directeur. Dat versterkt natuurlijk de positie van de facilitaire organisatie. Maar het is wel een voorbeeld dat goed toont hoeveel waarde facilitaire dienstverlening kan creëren.

GEERT VAN DER LAAR, CONCERNDIRECTEUR FACILITAIRE BEDRIJVEN NEDERLAND

Meer blogs van Geert van de Laar lezen?

Kijk ook eens in Facilitair! Online editie 2 en editie 3 of op onze Facilicom weblog

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen