Een optimistisch perspectief

Najaar 2007 viel de eerste bank om in de VS. Sindsdien zitten we eigenlijk al in deze crisis: meer dan vijf jaar dus. En als we de zorgelijke gezichten van de politici moeten geloven, zijn we er nog lang niet uit. De kabinetten Rutte I en II hebben al tientallen miljarden bezuinigd, en nog lijkt het niet voldoende. Natuurlijk, die Europese norm is nu eenmaal afgesproken, dus moeten we de tering naar de nering zetten. Maar wat mij stoort is dat het alleen maar over bezuinigingen gaat. Het kabinet stelt ons geen enkel perspectief in het vooruitzicht. Het hele beleid lijkt er alleen maar op gericht om het begrotingstekort te beperken tot 3 procent. Dat is belangrijk, maar het kabinet doet dat toch, mag ik hopen, met een hoger doel? Waar wil Rutte II naartoe? Wat is de stip aan de horizon?

In een bedrijf doe je dat toch heel anders. Bij Facilicom worden we de laatste jaren geconfronteerd met een krimpende markt. Dat heeft ook tot gevolg dat de marges naar beneden gaan en dat we dus goed hebben moeten kijken waar het leaner and meaner kan. Maar je kunt als bedrijf niet alleen bezuinigen. Als bezuinigen het enige antwoord is op krimp, dan is er geen perspectief, want we verwachten dat die markt nog wel enige tijd blijft krimpen. Het is echter onze ambitie om marktaandeel te winnen. Daar moet je dan wel handen en voeten aan geven, en daar moet je ook echt in investeren.

Facilicom wil de komende jaren uitgroeien tot het meest klantgerichte bedrijf in de facilitaire markt. Dat heeft gevolgen voor onze cultuur en onze structuur. Daarom gaan we meer accountmanagers inzetten. We willen klanten geen confectie bieden, maar echt maatwerk, toegesneden op de klant, op de cultuur bij de klant, en op de specifieke locatie. Met desgewenst een grote nadruk op operational excellence, op hostmanship, of op bijvoorbeeld een vergaande integratie van diensten. Dat betekent dus: meedenken, kennis delen, een mening durven hebben, maar ook: vragen durven stellen en aangeven als je het een keer niet weet. Dat doen we al met ons Facilitair Kenniscentrum, het is de reden waarom we Facilitair! en facilitaironline.nl hebben opgezet. En dat gaan we dit jaar nog veel verder doorvoeren in al onze communicatie.

We worden natuurlijk niet van de ene op de andere dag het meest klantgerichte bedrijf in deze branche, daar zullen we echt wel wat voor moeten doen. Maar in 2015 moet dat doel zijn bereikt. Dat is onze belofte. Het is een stip aan de horizon, een duidelijk perspectief waaraan medewerkers en klanten zich kunnen optrekken. Je zou wensen dat ook de BV Nederland zo'n optimistisch perspectief zou hebben.

Geert van de Laar, Concerndirecteur Facilitaire Bedrijven Nederland 

Wilt u meer columns lezen van Geert van de Laar, kijk dan op de Facilicom weblog.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen