Blog | Civiele dienstverlening

Ons brede pakket aan diensten en de unieke propositie van Facilicom Solutions zijn een mooie basis voor de komende 50 jaar.

Nee, ik was er niet bij toen Facilicom in 1966 werd opgericht. Maar met 35 jaar ervaring in de facilitaire dienstverlening, waarvan meer dan 25 jaar bij dit bedrijf, heb ik toch behoorlijk wat ontwikkelingen in de branche meegemaakt. Dat zocht ik ook. Ik koos op de Hoge Hotelschool bewust niet voor het hotelwezen, maar voor de facilitaire dienstverlening. Ik voorzag dat de sector zich enorm zou gaan ontwikkelen en dat trok me erg aan. De term facilitaire dienstverlening bestond overigens nog niet: de studierichting die ik koos droeg de naam instellingenmanagement. En de civiele dienst of de huishoudelijke dienst werd in de zorg vaak nog geleid door nonnen.

In 1981 begon ik als trainee bij Cemsto, waar ik onder andere verantwoordelijk werd voor de schoonmaak van het VU-ziekenhuis. Drie jaar later stapte ik over naar de gemeente Rotterdam, waar ik leiding ging geven aan de huishoudelijke dienst van het Bergwegziekenhuis. Enige professionalisering was daar wel nodig. Op de verpleegafdeling werd twaalf uur per dag schoongemaakt. Op basis van mijn ervaringen bij Cemsto kon ik becijferen dat drie uur voldoende was. Ik besloot maar meteen om de schoonmaak en later ook de beveiliging uit te besteden. Dat was wat in zo'n linkse gemeente als Rotterdam. Ik moest me zelfs verantwoorden voor de gemeenteraad. Het waren mooie en leerzame ervaringen, maar de cultuur van de profit-sector sprak mij meer aan. Om die reden maakte ik weer de overstapte naar het bedrijfsleven. In 1989 begon ik bij Facilicom.

Ik ben in die 35 jaar ongeveer elke vijf jaar van functie veranderd. Al die periodes gingen gepaard met hun eigen ontwikkeling. De behoefte aan professionalisering voedde de trend van uitbesteding. Omdat klanten wel zeker wilden weten dat ze dan kwaliteit kregen, werd certificering een must. Toen operational excellence eenmaal was geborgd, kwam er ruimte voor outputgerichte contracten. De opkomst van het aanbestedingsrecht werd gevolgd door de trend om diensten te bundelen. Crisis en krimp leidden ertoe dat het allemaal nog effectiever en efficiënter moest.

De laatste jaren zijn we bezig met een positieve nieuwe ontwikkeling: er wordt steeds meer gekeken naar de meerwaarde van facilitaire dienstverlening. Misschien is de markt nu echt volwassen. Het is mooi dat ik al die ontwikkelingen van nabij mee heb mogen maken en daarin heb mogen meegroeien. Ik had als droom ooit nog een keer minister te worden, maar dat is dan maar voor een volgend leven, want ik ben nog steeds erg gelukkig bij Facilicom. En trots op waar we nu staan, met een breed pakket aan diensten en een unieke propositie, nu samengebracht in Facilicom Solutions. Een mooie basis voor de komende 50 jaar.

Geert van de Laar, concerndirecteur facilitaire bedrijven Nederland

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen