‘Breijer weet de weg en de risico’s van RET’

Breijer verzorgde onlangs voor de RET de revitalisering van het metrostation Kralingse Zoom. Samen met RET werd een sterk bouwteam gevormd dat ervoor zorgde dat het project ondanks uitbreiding van de werkzaamheden geen vertraging opliep. 'Breijer is dan ook een preferred partner als het gaat om renovaties', aldus Arend Verhoeven, clustermanager Utiliteitbouw bij de RET.

Het openbaar vervoerbedrijf RET brengt jaarlijks bijna 186 miljoen reizigers in de regio Rotterdam via bus, tram, metro en fast ferry naar hun bestemming. 'Ons doel is deze klanten de perfecte reis bieden', vertelt Arend Verhoeven. Aan hem de taak ervoor te zorgen dat die reis ook bij werkzaamheden aan metrovoorzieningen perfect is. Arend is clustermanager Utiliteitsbouw bij het ingenieursbureau van de RET. Hij is verantwoordelijk voor de utiliteitsbouw van alle 53 metrostations en remises van de RET en de tachtig stroomhuisjes. Hij is daarnaast projectmanager en geeft leiding aan veertien medewerkers. 'Ik houd mij vooral bezig met renovatieprojecten in opdracht van de stadsregio. '"Werk met werk maken" staat daarbij voorop. Dat wil zeggen: minder hinder voor de burger, een kostenefficiënte uitvoering en een hogere kwaliteit door afstemming en integratie van werkzaamheden.'

Uitgekiende voorbereiding

De meest recente renovatie was de grootschalige revitalisering van metrostation Kralingse Zoom. Een knooppunt voor metro en bus waarvan op werkdagen tussen 07:00 en 09:00 uur zo'n 7.000 reizigers gebruikmaken. Arend: 'De toegankelijkheid moet geborgd blijven tijdens zo'n verbouwing. Het project vroeg dan ook om een uitgekiende voorbereiding. Zo'n anderhalf jaar voor we de aanbesteding hebben uitgezet zijn we begonnen met tekenen en de ontwikkeling van het project. Dit resulteerde in aanbestedingsstukken die de markt opgingen. Minimaal een halfjaar voor aanvang van de werkzaamheden is er overleg met de CentraleVerkeersLeiding geweest om de werkzaamheden aan te melden en aanpassingen in de dienstregeling te bespreken. Het metroverkeer moet tijdens de werkzaamheden normaal kunnen doorrijden, want de reiziger mag geen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Breijer kreeg de opdracht in januari 2013 gegund. Peter de Zwart, Regiomanager Projecten West bij Breijer: 'Wij zijn vervolgens samen met RET drie maanden bezig geweest de werkzaamheden voor te bereiden.'

Preferred partner

'Breijer weet de weg en de risico's van zo'n project', zegt Arend. 'RET en Breijer werken al zo'n dertig jaar samen. Begin jaren tachtig begonnen ze met straat- en onderhoudswerk en inmiddels zijn ze uitgegroeid tot onze preferred partner bij renovaties en technisch onderhoud. Wim de Wolf, hoofduitvoerder RET bij Breijer: 'Dit is voor ons het dertiende metrostation dat we voor RET renoveren. In 2000 zijn we begonnen met metrostation Beurs, daarna hebben we acht metrostations na elkaar onder handen genomen.' Peter vult aan: 'Daarna kwam de renovatie Zuidplein en Slinge en vervolgens hebben we een aantal bovengrondse buitenstations gedaan.' Wim: 'We wisten dus wel vrij goed waar we mee bezig waren tijdens dit project. Belangrijkste is dat je de organisatie onder controle kunt houden en kunt monitoren.'

Bijsturen, instrueren en evalueren

De werkzaamheden gingen de tweede week van april 2013 van start met een gezamenlijke kick-off. De uitvoering van het project viel vervolgens onder de verantwoordelijkheid van Wim. Arend: 'Peter en ik doen het voorwerk en zetten de neuzen dezelfde kant op, daarna houden we de helikopterview, Wim is de spin in het web.' Wim: 'Aansturen is bijsturen, instrueren en evalueren. Je moet je verhaal op verschillende niveaus kunnen vertellen.' Wim vat de werkzaamheden van Breijer samen: 'We hebben de perronvloeren en gevelpuien vernieuwd, de indeling van de hal aangepakt, zodat de hal lichter en veiliger is geworden. Het schilderwerk is uitgevoerd met als grote uitdaging het infrastructurele kunstwerk in de spoorbak. Ook hebben we nieuwe plafonds aangebracht en de verlichting vervangen door duurzame led-verlichting. Daarnaast is de elektrische installatie vervangen en hebben we de elektrische voorziening aangebracht van de roltrappen die de parkeergarage met het station verbinden. Tot slot zijn de dienstruimten geüpgrade, de kantoren gefacelift en is er een opslagruimte gecreëerd.'

Pronkstuk

Pronkstuk van het vernieuwde station is een roestvaststalen trap met verwarmde treden, waarop sneeuw en ijs geen kans krijgen. Peter: 'De trap is zo gepositioneerd dat deze precies op de looproute ligt voor studenten van de nabijgelegen Erasmus Universiteit en de Hogeschool Rotterdam.' Arend: 'Daar hebben we samen met de architect goed over nagedacht. Voorheen liepen veel studenten over de busbaan, die onveilige situatie voorkomen we nu.'

Hiccup

Ondanks de uitstekende voorbereiding verliep niet alles volgens plan. Peter: 'Een hiccup in het proces was dat er, voor ons onverwacht, gelijktijdig met de renovatie een P&R-parkeergarage werd gebouwd door Ballast Nedam, in opdracht van de gemeente. Dat betekende aanvullende werkzaamheden - de opdracht werd zo'n 25 procent groter - en extra coördinatie tussen Wim, Ballast Nedam, RET en de gemeente. Arend: 'De P&R-garage moet eraan bijdragen auto's uit de stad te weren. Om ervoor te zorgen dat mensen die hun auto hier parkeren snel de stad in kunnen, moet de aansluiting op het metrostation optimaal zijn.' Ondanks het extra werk, werd het station volgens planning op 6 november 2013 opgeleverd. Wim: 'In de topperiode, die zo'n tien weken duurde, werkten we dag en nacht met zo'n dertig man aan de renovatie.' Ook tijdens de bouwvak werd doorgewerkt. Peter: Dat is eigenlijk de beste periode voor dit soort werkzaamheden, omdat er dan minder publiek is. Juist dan kun je metro's omleiden waardoor je perrons vrij kunt maken voor werkzaamheden.'

De meest optimale verstoring

In januari 2014 vond de evaluatie van het project plaats. Arend: 'RET werkt aan het realiseren van de meest optimale situatie bij een verstoring. Dat wil zeggen een verstoring waar de reiziger het minst last van heeft. Die verstoring proberen we op een steeds hoger plan te tillen. We willen leren van fouten. Vandaar dat we er deze keer voor hebben gekozen niet alleen intern maar ook samen met alle betrokken partijen te evalueren. Ik vind dat als je als partners verder wilt ook moet durven zeggen wat je als organisaties van elkaar vindt. Dat kunnen Peter en ik overigens heel gemakkelijk. 'Voor de evaluatie nodigde Arend het voorbereidingsteam, het uitvoeringsteam en alle projectverantwoordelijken uit. Zijn eigen directeur was gespreksleider zodat Arend ook zelf actief kon deelnemen. De uitkomst? Peter: 'Aan de voorkant nog duidelijker zijn over verwachtingen en verantwoordelijkheden.' Wim vult aan: 'En nog meer focussen op een totaalanalyse van alle risico's.'

Na dertien renovaties staan er pas voor 2015 nieuwe revitaliseringen op stapel. Arend: 'Dan gaan we de metrostations Slotlaan en Capelle Centrum in Capelle aan den IJssel aanbesteden. Ik verwacht van Breijer natuurlijk weer een goede aanbieding.'

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen