Blog | Waarom opdrachtgevers én onze mensen profiteren van innovaties

We leven in een wereld waarin verandering de enige constante lijkt te worden. Ontwikkelingen in maatschappij, techniek en demografie spelen tegelijkertijd en versterken elkaar. Omdat PS editie 5 in een deelthema aandacht besteedt aan innovatie & software, heb ik eens nagedacht over de impact die deze aspecten hebben op het werk van onze mensen. Enkele lezers denken misschien gelijk aan robotisering in de schoonmaak. En inderdaad, ook dat is een innovatie, waarvan u wellicht een beeld heeft bij positieve of negatieve gevolgen.

Toch zijn er concrete voorbeelden waar innovaties, ook op het vlak van software/ICT, voor alle betrokkenen grote voordelen bieden. Oké, de toepassing van Google Glass in de schoonmaak heeft zijn nut niet kunnen bewijzen. Dat bleek een brug te ver en nog niet goed uitgewerkt. Maar de impact van bijvoorbeeld software en ICT als innovatie in de dagelijkse praktijk van schoonmaak is vandaag al groot. En die wordt in de toekomst alleen maar groter. Zowel in het optimaliseren van processen als in meting en verhoging van gasttevredenheid.

Zo bewijzen we dagelijks dat met software en hardware procesoptimalisatie mogelijk is. Een toepassing op devices maakt het voor onze mensen mogelijk de responstijden te halen in kritische omgevingen als gezondheidszorg, waarbij we ook het proces van afhandeling van meldingen verbeteren. Het scheelt een boel heen en weer gebel, en onze medewerkers bepalen zelf wie van het team een taak op zich neemt. Het mooiste is: niet alleen de klant, ook onze medewerkers ervaren het als bijzonder prettig.

Ook in de hospitalitysector realiseren we procesverbetering met software op smartphones. En los van taken, aanmeldingen en afmeldingen van werk is er ook een automatische aansluiting op de technische dienst van onze klant. Verstoringen of defecten zijn nu sneller bekend en opvolging vindt slagvaardig plaats. Gevolg is een verhoogde efficiency in processen en: weer prettiger werken voor onze mensen, omdat de aloude notitiepapiertjes en belacties niet meer nodig zijn. Dat ook de gasttevredenheid stijgt, is natuurlijk waar we het allemaal voor doen.

En u raadt het al: ook de stijging in gasttevredenheid realiseren én meten we trouwens met een innovatieve smartphonetoepassing. Met een bewezen trackrecord in de hospitalitybranche is deze tool in diverse vormen inmiddels met succes ingezet in andere segmenten: bijvoorbeeld onderwijs. Zowel de klant als wij krijgen een nóg beter beeld in waar het goed gaat in proces, de schoonmaakkwaliteit én de beleving van zijn eindgebruiker.

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat innovaties in schoonmaak naast materialen en middelen vérder kunnen gaan. Dat we er processen soepeler mee laten verlopen, en de tevredenheid van klanten (en zíjn klanten, gasten, of passagiers) mee verhogen. Die wetenschap, gekoppeld aan prettiger werken voor onze mensen, maakt dat ik met belangstelling uitkijk naar toekomstige innovaties.

Ik wens u nog een stralende dag!

Patricia Ghering, Commercieel Directeur bij Gom Schoonhouden.

Dit blog verscheen eerder in Professioneel Schoonmaken editie 5 2015

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen