Blog | Waarom karakter?

Begin met het waarom. Dat is de gevleugelde uitdrukking die de wereld in geslingerd werd door Simon Sinek. Wie kent hem niet, deze ‘why goeroe’? De man die het woord ‘waarom’ een nieuwe dimensie heeft gegeven. De man die bezieling in de ‘corporate’ wereld terugbracht en die mensen opnieuw aan het denken heeft gezet. Wordt deze blog een lofzang op Simon Sinek? Nee. Maar dat we ook in HR en Recruitment ons voordeel kunnen doen met zijn model, is mij duidelijk. Laat ik dat uitleggen.

‘The golden circle’ is de naam van het betrekkelijk eenvoudige model van Simon Sinek, dat ondanks zijn eenvoud voor veel organisaties een eyeopener is. Helemaal in de kern van het model zit de ‘why’, ofwel: waarom doe je de dingen die je doet? Daaromheen zit een cirkel met ‘how’, ofwel: hoe doe je de dingen die je doet? En tenslotte is de buitenste cirkel ‘what’: wát doe je? En dat laatste is wat de meeste organisaties heel goed weten. Maar de rest is minder bekend en daarmee doen veel organisaties en mensen zichzelf te kort.

In dit model is het idee dat je begint met het in kaart brengen van je binnenste kern. Van daaruit werk je verder naar buiten, en dat geeft meer voldoening en succes. Hoe vertalen we dat naar recruitment? Binnen de golden circle van recruitment gebruiken we van buiten naar binnen: Kennis, Kunde en Karakter. Decennialang was kennis en kunde het allerbelangrijkste binnen HR, recruitment en talent management. Als het diploma klopte en als je de juiste papieren had was je al met één been binnen. En als je dan ook nog de juiste ervaring had, werd de vraag: waar kunnen we tekenen? Maar… wanneer het karakter op een gegeven moment botste met de bedrijfscultuur werd er toch afscheid van elkaar genomen. Het zogenaamde ‘hire on knowledge and experience - and fire on character’.

Natuurlijk ik schets het zwart-wit, maar zo ging het in veel bedrijven in wezen wel. Maar het moet anders in de huidige, snel veranderende arbeidsmarkt, met nog snellere technologische ontwikkelingen. Voor betere matches moeten we doordringen tot de ‘why’, en dus in ons geval: ‘character’. Voor een groot deel van de vacatures kun je dit principe toepassen: door niet van buiten naar binnen maar van binnen naar buiten te werken. Zo krijgen we betere matches, betere mensen op de juiste plekken en medewerkers die je kan binden, verbinden en verder kan brengen.

Geert-Jan Thijssen
Manager Corporate Recruitment
Facilicom Group

- 2 november 2017 -

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen