Veiligheid ‘as a Service’

Veiligheid ‘as a Service’. Dat is waar het naar toe gaat, ook in de beveiliging. Niet meer de eigenaar zijn van bepaalde producten of diensten, maar erover kunnen beschikken wanneer het nodig is om veiligheid te creëren. Mike Broens over zijn visie op deze ontwikkeling.

Welke ontwikkelingen zie je in de markt en hoe speel jij daar op in?

“Alles wordt als een service aangeboden. In de consumentenwereld zijn we al gewend om abonnementen per maand af te sluiten. Deze ontwikkeling komt ook binnen de beveiliging op. Een voorbeeld daarvan is ‘Loge as a Service.’ Voorheen was het noodzakelijk om platformen aan te schaffen die de data uit de verschillende beveiligingssystemen beschikbaar stelde voor de beveiligers op locatie. De systemen op locatie zijn vaak ook al ontsloten naar onze AlarmServiceCentrale. Wij krijgen alle data dus binnen in ons datacenter en met ‘Loge as a Service’ bieden wij toegang tot deze gegevens in de vorm van een integraal beveiligingsplatform in onze Cloud. De klant hoeft dus geen platformen aan te schaffen om inzicht te krijgen, maar sluit een abonnementen-dienst af en Trigion zorgt voor alles wat erbij komt kijken, zodat de klant uiteindelijk zijn dienst kan invullen op locatie.

Hiermee samenhangend bieden wij ook de dienst ’Loge op afstand’, met deze dienst nemen de centralisten binnen de AlarmServiceCentrale de loge op locatie over. Hiermee kan de klant bijvoorbeeld een nachtbezetting besparen, maar het kan ook bijdragen aan een pro-actievere dienstverlening op locatie. Beveiligers kunnen nu weg van hun locatie als er wat aan de hand is en op zo’n moment kunnen wij de taken op afstand overnemen zodat de beveiligers andere taken kunnen uitvoeren. Door het snel kunnen terugvallen op de dienst op afstand, creëer je flexibiliteit.

Een ander voorbeeld is het openen en sluiten van locaties op afstand, een concept dat we ‘Virtual Close Protection’ noemen. In plaats van een beveiliger naar een locatie toe te sturen om de veiligheid van een medewerker te garanderen bij het openen of te sluiten van een pand is het nu mogelijk om dit, dankzij de techniek, op afstand te doen. De AlarmServiceCentrale krijgt automatisch een melding op basis van de locatie van de medewerker, of de medewerker meldt zich via een intercom. Op dat moment kijken wij op afstand middels de camera’s mee en openen of sluiten wij de deur indien alles veilig is.

Interessant is de balans tussen persoon en techniek. Een persoon moet op locatie zijn, maar met techniek kunnen we veel op afstand doen, door systemen te plaatsen zoals, intercoms, volgsystemen, camera’s. Het grote voordeel hiervan is: het is altijd beschikbaar en je betaalt alleen voor dat wat je gebruikt.

Ik kom vanuit de software-kant dus ik kijk naar de softwarematige oplossing, in plaats van alleen het leveren van handjes. Ik ben constant op zoek naar hoe het slimmer of beter kan. Het is makkelijk om te leveren wat de klant vraagt, maar er is voor beide partijen meer winst te behalen door echt in gesprek te gaan en door te vragen naar de vraag achter de vraag. Wat verwacht de klant? En hoe behoud je de balans tussen mens en techniek?”

Wat onderscheidt Trigion?

“Wat Trigion onderscheidt, is de integrale aanpak. Wij hebben beveiligers, receptiemedewerkers, schoonmakers, servicetechnici en cateringmedewerkers bij bedrijven rondlopen; deze verzamelen allemaal data. Alle informatie kan worden ontsloten naar hetzelfde platform op de achtergrond: de AlarmServiceCentrale. Doordat al die data voor iedereen beschikbaar zijn, is het makkelijker om te schakelen, maar ook is het hierdoor mogelijk om veel effectiever (aan) te sturen. Bijvoorbeeld een schoonmaakster die alleen maar naar een ruimte gaat waar daadwerkelijk iemand is geweest die dag, doordat de techniek dat heeft gedetecteerd. Daardoor kun je de aanwezigheid van het personeel doelgerichter inzetten. De veiligheid is op orde, maar tegelijkertijd is het mogelijk om efficiënter te werken, dankzij de data die zijn verzameld.”

In hoeverre kan de techniek bijdragen aan een betere beleving?

“Met techniek haal je het fysieke beveiligingsstuk weg en doe je meer in de software, niet direct zichtbaar voor de gebruiker. Een mooi voorbeeld is bij een relatie van mij, waar de securitymanager de opdracht kreeg om te zorgen dat het gebouw 100 % veilig was. Hij heeft een heel groot hekwerk neergezet met prikkeldraad erboven op. En inderdaad, er kwam niemand meer binnen. Maar de klant wil ook ontvangstmanagement organiseren en gastvrijheid uitstralen naar de bezoeker. Dit doe je door de fysieke beveiliging weg te halen en deze te vervangen door techniek zoals slimme camera’s, slimme software en bezoekers bewust te maken van de aanwezigheid van deze middelen. Maar ook door een ander type beveiliger op locatie in te zetten, meer vanuit de hospitality zodat klanten vriendelijk worden ontvangen.”

Waar staat Trigion over 5 jaar?

“Wij zullen een significant deel van ons portfolio ‘als een dienst’ aanbieden en dat waar mogelijk op afstand organiseren. De techniek wordt een groot onderdeel van onze propositie en we zetten mensen voornamelijk in waar het echt nodig is, daar waar het op menselijk contact aankomt, op de beleving. En dankzij de techniek kunnen de mensen op hun beurt weer veel efficiënter werken.”

Wat vind jij het leukst aan jouw vak?

“De combinatie tussen alle nieuwe ontwikkelingen die er gaande zijn en de transitie die Trigion heeft ingezet. Vooral de combinatie tussen de techniek, de mensen en het ‘change management’ spreekt me aan”

Wat is jouw grote voorbeeld?

“Microsoft. Voorheen kocht je de software en nu is alles ‘as a Service.’ De data die zij verzamelen zijn zo waardevol. Zij worden in de toekomst een concurrent van de bedrijven die in de gebouw-automatisering en in de beveiliging zitten, branches die nooit zozeer rekening hebben gehouden met zo’n softwarespeler.

Bij ons zie je hetzelfde. Wij verzamelen zo veel informatie dankzij de systemen die gekoppeld zijn aan ons. Er ontstaan steeds meer business cases, waarbij we met die data voor de klant echt iets terug kunnen leveren. Dat zal alleen maar meer worden. De data hebben we en als je er slim naar kijkt, dan kun je de andere divisies beter aansturen en daarmee zowel lagere kosten als een betere klantbeleving creëren.”

Jouw tip voor de toekomst?

“Klanten worden nu nog vaak vanuit de aparte divisies benaderd. Maar wanneer je wilt werken met meer techniek en minder mensen, dan vergt dat integraal denken, vanuit het grotere belang van Trigion en van de klant. Een Security Officer, een Facility Manager: iedere stakeholder heeft eigen belangen. Maar bij integrale projecten lopen deze belangen dwars door elkaar heen. Het is daarom noodzakelijk om het denken in silo’s los te laten en overkoepelend te denken.”

Mike Broens is consultant bij Trigion en is verantwoordelijk voor de technische oplossingen en klantenservices binnen de AlarmSerivceCentrale.

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen