Mijn collega komt zo bij u

Vorige week zat ik voor de lunch in een vestiging van een grote, voor het verhaal naamloze, restaurantketen. Met een lekkere uitsmijter voor me bekeek ik de styling, die goed mee is gegaan met de veranderende tijdsgeest. Een goed voorbeeld voor de schoonmaakbranche wat betreft hospitality? Ja en nee. 

Een medewerkster, gekleed in een keurige bedrijfsoutfit, beende langs mijn tafeltje. Met een norse blik op haar gezicht reageerde ze op mijn voorzichtig opgestoken hand. En ja hoor, het cliché rolde over haar lippen: "mijn collega komt zo bij u meneer!". De manier waarop ze het zei verraadde de routine én het gebrek aan aandacht. Ze keek immers niet eens mijn kant op. Hoe mooi het restaurant dan ook ingericht is, de sfeer valt of staat dan (gelukkig) toch met de mensen. Een goede training Hostmanship zou hier dan ook absoluut niet misstaan. Haar collega lichtte, bij het brengen van de cappuccino, toe  dat zij in wijken werkten. En mijn tafel lag niet in de wijk van de norse serveerster... Ja, beste lezer, dat bestaat nog.

Een paar avonden later zat ik in een aanzienlijk chiquer restaurant. Toen ik naar de wijn vroeg vertelde de gastheer mij dat hij de sommelier zou vragen te komen. Of ik twee minuutjes geduld had? Dat vond ik uiteraard geen probleem.

Waarom wilde ik die avond wél wachten en vond ik het die middag erg vervelend? Uiteraard door de wijze van benadering, maar meer nog omdat ik besefte dat de sommelier iets toevoegde: de ober wist alles van het menu en had vast een bepaalde basiskennis van de wijnen, maar de sommelier kon mij nog beter van dienst zijn met zijn specifieke kennis.

Ik zag een parallel met de ontwikkeling bij ons bedrijf. Ook daar hebben we mensen die hun klanten prima van dienst kunnen zijn. Toch bedienen zij in hun regio een grote diversiteit aan klanten, in uiteenlopende segmenten. Terwijl we allemaal weten dat klanten in bijvoorbeeld de hospitality-branche, onderwijs of retail om branchespeficieke kennis vragen, gecombineerd met schoonmaakkennis.

In de komende edities van deze columnreeks laat ik u graag kennis maken met de sommeliers van ons bedrijf. Wij noemen ze accountmanagers, maar zij doen hetzelfde: ervoor zorgen dat hetgeen u gevraagd heeft met specifieke kennis extra goed smaakt. De bottom line van mijn betoog is u wellicht helder: investeer als opdrachtgever in een sommelier, het is de moeite waard. Eet smakelijk!

Marco Konter is manager marketing en salessupport bij Gom Schoonhouden

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen