Blog |Trots

 Middenin de coronacrisis zijn in Nederland positieve ontwikkelingen zichtbaar om trots op te zijn.

In de Randstad krijgen we misschien niet allemaal het grote verdriet mee dat zich afspeelt in Brabant, dat zo zwaar is getroffen door het coronavirus. De beelden op tv spreken boekdelen. Een pastoor die normaal gesproken twee uitvaarten per maand begeleidt, heeft er nu twee per dag. Nabestaanden staan voor de onmogelijke opgave om te bepalen welke dertig naasten er bij een begrafenis aanwezig mogen zijn. Als geboren Brabander, nu woonachtig in de Randstad, komt dat hard binnen.

Tegelijkertijd valt ook de veerkracht op waarmee mensen ondanks al het verdriet op de been blijven. In heel Nederland zijn voorbeelden te vinden van mensen die het leven weer proberen op te pakken. Ouders zijn plotseling parttime docenten geworden. Kappers en horeca-ondernemers maken scenario's en plannen om zich voor te bereiden op de anderhalvemetereconomie. Ondertussen houdt een overweldigende meerderheid van de Nederlanders zich netjes aan de restricties die de intelligente lockdown meebrengt.

De veerkracht, energie en doenersmentaliteit van de BV Nederland zie ik ook binnen Facilicom. Sommige collega's zijn angstig, bijvoorbeeld omdat ze een partner hebben die tot een risicogroep behoort. De schoonmaakmedewerkers van Gom Zorg worden soms direct geconfronteerd met patiënten met COVID-19. Maar iedereen zet de schouders eronder om er voor onze opdrachtgevers te zijn.

We zien ook allerlei vernieuwende en verbindende initiatieven en creatieve aanpakken om opdrachtgevers optimaal van dienst te zijn. Zo is een aantal collega's van Tapwacht, die normaal gesproken aan de slag zijn bij horeca-ondernemingen in het hele land en door de sluiting van de horeca thuis zijn komen te zitten, nu aan het werk bij Gom Specialistische Reiniging om openbare ruimten schoon te houden. Daarnaast bezorgt een grote groep Tapwachters pakketten voor DHL. Een van onze collega's is daar zelfs al uitgeroepen tot medewerker van de week.

In de interne projectgroep ‘Samen Corona Door’ werken enthousiaste collega’s van alle divisies van Facilicom samen aan oplossingen. Hoe kunnen we voor collega's die noodgedwongen thuis zitten een andere werkplek vinden, bij Facilicom en misschien zelfs daarbuiten? Hoe kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de anderhalvemetersamenleving, bijvoorbeeld door onze opdrachtgevers te ondersteunen om zich daarop voor te bereiden?

Er wordt wel eens gezegd dat in ondernemingen die in een crisissituatie opereren vooral naar de top wordt gekeken voor de oplossingen. Maar ik zie juist allerlei initiatieven en plannen vanuit de organisatie opkomen. Vrijwel elke dag word ik benaderd met constructieve ideeën om de nieuwe uitdagingen op te pakken. Steeds gaan we met elkaar in gesprek over de vraag: wat hebben onze opdrachtgevers nodig als de scholen, kantoren, horeca en evenementenlocaties straks weer open gaan?

Inmiddels is daarvoor een catalogus ontwikkeld met allerlei praktische producten en diensten. Denk aan ondersteuning bij de inrichting van kantoren met werkplekken op een veilige anderhalve meter. Oplossingen voor een slimme routing om verschillende bezoekers- en medewerkersstromen zo veel mogelijk te scheiden. Speciale schoonmaakservices met een intensieve reiniging voorafgaand aan de heropening van een gebouw dat door de coronacrisis maandenlang gesloten is geweest. De scholing van hostesses en beveiligers die koortsmetingen op locatie kunnen uitvoeren.

Een andere reden dat ik trots ben op Facilicom is onze goede score in het recente Provider Performance Onderzoek van de Hospitality Group. In het onafhankelijke onderzoek, dat voor vierde keer is gehouden en dat de opdrachtgevers van facilitaire dienstverleners ondervraagt, staat Facilicom op nummer één voor integrated facility management en voor publiek-private samenwerking. Onze multiservice propositie staat in de top drie. 

Zeker in de moeilijke tijd waarin we nu leven vanwege de situatie rond COVID-19 versterkt de erkenning voor ons werk ons gevoel van trots en onze gedrevenheid om een toegevoegde waarde te creëren voor onze opdrachtgevers. Bovendien geven de ondervraagde facility managers aan dat ze datagedreven dienstverlening een topprioriteit vinden en dat samenwerking tussen opdrachtgevers en dienstverleners de sleutel is tot succes. Deze thema's sluiten naadloos aan bij de strategische speerpunten van Facilicom Group: operational excellence, datagedreven werken, marktgericht werken en vernieuwend organiseren.

De uitkomsten van het Provider Performance Onderzoek zijn ook een mooie waardering voor de inzet van het gehele werkveld van facilitaire dienstverlening. De sector is voortdurend aan de slag om de dienstverlening te optimaliseren, voor de wereld van nu en straks. Zo zijn we aan de slag met smart buildings die data analyseren over bijvoorbeeld de actuele bezetting van een kantoor. Daarmee ontstaan inzichten om tijdig, efficiënt en effectief bij te sturen op bijvoorbeeld schoonmaak, beveiliging en entreemanagement. De belangstelling voor deze slimme datagedreven diensten neemt in het licht van de coronacrisis zeker toe. Daarmee zijn we in de toekomstige anderhalvemetersamenleving als branche relevanter dan ooit. Daar mogen we trots op zijn. Samen met collega's, opdrachtgevers, leveranciers en partners gaan we deze moeilijke periode dan zeker doorkomen.

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen