Loyale klanten

Langdurige relaties leiden tot duurzame arbeidsrelaties en betere prestaties. Alle reden dus om loyaliteit te bevorderen.

Het is misschien een beetje wishful thinking, maar ik heb het idee dat nu ook opdrachtgevers een beetje moe beginnen te raken van het heilige moeten om alles elke drie jaar weer opnieuw aan te besteden. De beweging is niet helemaal nieuw. We zagen de laatste jaren al dat optiejaren steeds vaker worden benut, waardoor de gemiddelde contractduur opliep. Opdrachtgevers zien zelf dat integrale contracten waar ze om vragen zo complex zijn dat een langere looptijd nodig is om te komen tot de gewenste innovatie. En bij PPS-contracten is een lange looptijd zelfs een must voor het businessmodel.

Helaas blijft de standaard bij uitvragen voor alleen catering echter drie jaar, ook al pakt dat in de praktijk dus vaak anders uit door het benutten van de optiejaren. Ik vind dat jammer. En het is in mijn ogen ook enigszins strijdig met de steeds hogere eisen die opdrachtgevers stellen. Lokale producten aanbieden, inspelen op de wensen van de gasten, het stimuleren van gezond eten, bijdragen aan het welbevinden en de tevredenheid van de medewerkerspopulatie, het realiseren van soms een forse social return, en zorgen voor beleving: daar werken we bij Prorest graag aan. Maar het kost nu eenmaal tijd om de opdrachtgever perfect aan te voelen, vertrouwd te raken met de cultuur van het bedrijf, de wensen goed te interpreteren, en de gasten van het restaurant te leren kennen. Pas dan kunnen we echt aan de slag. En om tegemoet te komen aan alle eisen en wensen is dan vaak ook nog eens een extra investering nodig.

Als cateraar hebben we dus tijd nodig. Tijd om echt maatwerk te leveren. En tijd om onze investeringen terug te verdienen. Drie jaar is daarvoor wel erg kort. Zelfs als de optiejaren worden benut, waar we natuurlijk naar streven, ligt er in eerste instantie toch dat feit dat de initiële looptijd van het contract maar drie jaar is. Algemeen wordt erkend dat het wel een jaar duurt voordat opdrachtgever en cateraar op elkaar zijn ingespeeld en alles ook echt zo is als in het contract was afgesproken. Dat is dus een investering van beide partijen. Dan pas kunnen we echt gaan excelleren. Wat jammer als het dan na twee jaar weer is afgelopen omdat er weer moet worden aanbesteed. Dat is ook vervelend voor de cateringmedewerkers. Hebben ze net iets moois opgebouwd, ontstaat er weer onzekerheid over hun toekomst. Dat is natuurlijk niet goed voor hún welbevinden.

Bij Prorest doen we er alles aan om de loyaliteit van opdrachtgevers te bevorderen. Dat past in het beleid van Facilicom om de meest klantgerichte facilitaire dienstverlener te zijn. Dat past ook bij Prorest zelf, we afficheren ons niet voor niets als dé betrokken cateraar. Daarbij richten we ons overigens niet alleen op de opdrachtgever, maar ook op de gasten van onze restaurants. Bijvoorbeeld met De Smaakdagen, die we de deze maand weer in tientallen restaurants organiseren. Twee feestelijke weken van presentaties en proeverijen, met tal van acties, mooie prijzen en give aways onder het motto Leuk, Lekker en Anders. Natuurlijk doen we dat in de hoop meer bezoekers te trekken. We doen het zeker ook om te laten zien wat wij nog meer hebben te bieden. Maar we doen het toch eerst en vooral om de opdrachtgevers en de trouwe gasten van onze restaurants te belonen.

Loyaliteit is een groot goed in het bedrijfsleven. Ik denk niet dat er ook maar één bedrijf op de wereld is dat elke drie jaar al zijn personeel op straat zet om vervolgens opnieuw te beginnen met alleen maar nieuwe mensen. Integendeel, HR-afdelingen zetten alles op alles om medewerkers en daarmee kennis en kunde te behouden. Dus waarom wel bij catering elke drie jaar een nieuwe start maken? Loyale opdrachtgevers en langdurige relaties maken het voor ons als Prorest mogelijk om duurzame arbeidsrelaties te onderhouden met al die geweldige medewerkers die we hebben. Zo kunnen ook wij kennis en kunde behouden en dus beter presteren. Dat stelt ons nog beter in staat om tegemoet te komen aan alle wensen van opdrachtgevers en gasten én mee te bewegen met trends, ontwikkelingen en veranderingen. Wat mij betreft is loyaliteit nu al hét woord van 2016.
Dick Bennink (algemeen directeur van Prorest Catering)

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen