Blog | Koersverandering

De disruptie in de beveiliging, de schoonmaak en de catering is nu al bezig. Dus zullen facilitaire bedrijven moeten veranderen.

We horen het al jaren: in de beveiliging krijgt techniek een steeds grotere rol. Die trend zet nu echt door. In het recent verschenen jaarverslag van Facilicom wordt de verwachting uitgesproken dat het aantal beveiligers bij Trigion in de komende tien jaar zal halveren. In de schoonmaak zal het zo’n vaart niet lopen, zoals commercieel directeur Jacqueline Bakker van Gom betoogt in haar blog, maar zal de techniek eveneens oprukken: denk alleen maar aan nanocoatings die ervoor zorgen dat vuil zich niet kan hechten aan materialen. In de catering wordt het gesubsidieerde bedrijfsrestaurant steeds vaker verdrongen door horecaconcepten op commerciële leest, iets dat heel andere eisen stelt aan de exploitant. Het is de reden waarom Albron zich geen cateringbedrijf meer noemt, maar een foodservicebedrijf.

Het zijn disrupties, extreme veranderingen zoals die worden beschreven in het boek Exponentiële organisaties van Salim Ismail, Yuri van Geest en Michael S. Malone. Yuri van Geest sprak enkele jaren geleden al op een Facilitair Kenniscentrum van Facilicom, en kwam ook uitgebreid aan het woord in Facilitair! Recent was hij te gast op het landelijke relatie-event van Gom, waar hij nog maar eens voorspelde dat er een tsunami van innovaties op ons afkomt. In zijn boek geeft hij tal van cases van bedrijven die de boot hebben gemist. Een bekend voorbeeld is natuurlijk Kodak, dat belangrijke patenten bezat op het gebied van digitale fotografie, maar niet in staat was om afscheid te nemen van zijn bestaande business, de ouderwetse filmrolletjes, en zo ten onder ging. Gelukkig zijn er ook tal van voorbeelden van bedrijven die er wel in zijn geslaagd om te veranderen. Een mooie case vind ik Philips, dat het gelukt is om zichzelf geheel opnieuw uit te vinden en nu niet meer leeft van gloeilampen, cd-spelers en koelkasten, maar succesvol is met hoogwaardige medische technologie.

Veel trendwatchers willen ons doen geloven dat disruptie altijd van kleine start ups komt, en dat grote bedrijven bijna per definitie het nakijken hebben. Daar ga ik niet in mee. Zoals Philips zijn er veel meer voorbeelden van grote bedrijven die de koers drastisch hebben weten te verleggen om mee te kunnen met de nieuwe ontwikkelingen. In alle euforische verhalen over disruptie blijft een beetje onderbelicht dat veel start ups weliswaar succesvol zijn, maar dat er nog veel meer mislukken. Bij Facilicom zijn we ervan doordrongen dat we moeten vernieuwen en moeten innoveren, en we zijn ons ervan bewust dat we daarbij in competitie moeten met jonge en vlotte start ups, maar ik denk dat we als gevestigd bedrijf toch ook een zekere voorsprong hebben. Nieuwe ideeën bedenken kan iedereen, ze ontwikkelen tot concrete producten of diensten is al heel wat moeilijker, maar het echte succes is alleen weggelegd voor bedrijven die de vernieuwingen ook nog eens succesvol naar de markt weten te brengen. En als ik zo onbescheiden mag zijn: dat is een competentie die Facilicom in de afgelopen vijftig jaar goed heeft weten te ontwikkelen.

Geert van de Laar, CEO Facilicom Group

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen