Blog | Kleine stapjes

Iedereen heeft het tegenwoordig over disruptie. Maar innovatie gaat vaak met kleine stapjes.

Het was maar een kleine stap die ik vanochtend zette bij het verlaten van mijn huis, maar de smak was er niet minder om. Het bleek spekglad te zijn, en daar was ik niet op voorbereid. Jammer dat de tegels van mijn oprit me niet waarschuwden: dat zal niet lang meer duren, Daan Roosegaarde heeft er bijvoorbeeld al een concept voor. Of dat mijn smartphone me niet inseinde: dat is vast al mogelijk, mijn routeplanner vertelt me immers ook hoe laat ik van huis moet als ik de afspraak in mijn agenda wil nakomen. Innovatie lijkt een beetje het buzzwoord van deze tijd, maar het is veel meer dan een buzz: innovatie is echt en het is overal. Ook in de facilitaire wereld.

De technologie rukt op en maakt steeds meer mogelijk. In de facilitaire wereld is dat begonnen in de beveiliging met slimme sensoren, intelligente camera’s en big data. Facilitair managers kunnen al jaren hun werk veel beter doen dankzij FMIS-systemen. Handymen, onderhoudsmonteurs en schoonmakers kunnen hun werk sneller, beter en efficiënter doen dankzij apps op de smartphone of de iPad. Bij Gom gebruiken ze nu zelfs VR-brillen in het opleiden en instrueren van schoonmaakmedewerkers. En niet omdat het een modegril is: het is de ideale manier om mensen bekend te maken met objecten waar schoonmaak een kritische factor is, zoals in de foodindustrie, of in de zorg, zeker als het gaat om operatiekamers.

Maar innovatie is niet alleen technologie. Ook de dienstverlening ontwikkelt zich. Bedrijven hebben vaak geen receptionistes meer achter een balie, maar gastvrouwen die bezoekers verwelkomen en begeleiden. Nog zo’n grote verandering is de overstap naar dagschoonmaak. Ook de catering is de afgelopen jaren flink geëvolueerd: restaurants zijn tegenwoordig plekken om te ontmoeten, te vergaderen en te werken, het assortiment is veel uitgebreider en gezonder, en frontcooking voert de boventoon. Al die ontwikkelingen komen helemaal goed tot hun recht als het facilitaire team echt integraal werkt. Het wordt gewaardeerd, zo blijkt. Natuurlijk willen opdrachtgevers nog steeds dat het feitelijke werk voldoet aan de eisen die ze stellen, maar in de uitvraag draait het steeds meer om de toevoegde waarde van de facilitaire dienstverlening.

Iedereen heeft het tegenwoordig over disruptie. Het is waar: veel branches worden op hun kop gezet door nieuwkomers die het opeens op een heel andere manier doen en de bestaande businessmodellen ontwrichten. Maar innovatie gaat vaak ook met kleine stapjes. De iPhone was een revolutie, maar de verdere verbeteringen van dit device zijn toch vooral een evolutie. De Tesla was een sensatie toen hij uitkwam, maar de doorontwikkeling naar de zelfrijdende auto waar Elon Musk op heeft ingezet, gaat stapje voor stapje. Dat heeft als voordeel dat de ontwikkelingen bijna ongemerkt gaan en gebruikers er dus ook langzaam mee vertrouwd raken. Het heeft als nadeel dat de ontwikkelingen bijna niet meer worden herkend als innovatie.

Dat is ook van toepassing op de facilitaire branche. De dienstverlening in onze sector heeft zich zeker in de afgelopen vijftien jaar voortdurend ontwikkeld. Met kleine stapjes weliswaar, maar al die kleine stapjes samen hebben een behoorlijke impact op de omgeving en de beleving van werkend, zorgend, winkelend en schoolgaand Nederland. Dat wordt niet altijd herkend als innovatie, maar dat is het wel degelijk.

Geert van de Laar,
CEO Facilicom Group

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen