Blog | Klantgerichtheid als way-of-life

Voor mij is klantgerichtheid een way-of-life. Al sinds ik begon met Kleentec heb ik het nooit anders gevoeld dan dat ik per se de hele foodmarkt wilde leren kennen. En iedereen die ertoe doet in de wereld van food. En dat ik precies wilde weten met welke uitdagingen voedselproducenten te maken hebben. Voor mij was dat de basis van het succes: je helemaal ‘ingevreten’ hebben in de markt. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet.

Dat leren kennen van de markt en alle spelers is gelukt. Er zijn bijna geen voedselproducenten die ik niet ken. Dus ik weet wat belangrijk voor hen is. Vanzelfsprekend is hygiëne cruciaal. Eén fout kan rampzalige gevolgen hebben. De reiniging- en desinfecteerdiensten van Kleentec komen daarbij dus goed van pas. Een andere belangrijke uitdaging voor voedselproducenten is de OEE, oftewel hun overall equipment effectiveness. Simpel gezegd: hoeveel ze kunnen produceren met hun installatie. Want de marges op voedsel zijn in Nederland erg laag. Gek eigenlijk: in een van de rijkste landen van de wereld betalen mensen het minst voor hun voedsel. Gevolg is dat de producenten alleen nog iets kunnen verdienen wanneer ze zoveel mogelijk kunnen doen met de bestaande installaties. Kortom: weinig downtime. En dus probeert Kleentec zo veel mogelijk downtime te voorkomen.

Ons werk vindt voor meer dan negentig procent ’s nachts plaats. Voor mij is het streven dat de productie ’s morgens in een perfect schone installatie kan beginnen en dat de ploeg bij wijze van spreken alleen maar op de knop hoeft te drukken. Tegenwoordig komt daar vaak iets bij. Zo hebben we voor onze klanten een volledig online documentatie- en registratiesysteem dat snel en eenvoudig toegang geeft tot alle nodige documenten en verplichtingen. En we verzorgen ook steeds vaker de voorbereidingen voor noodzakelijk onderhoud aan delen van de installaties van onze klanten. Ook dat draagt bij aan maximale productie. We doen dat voor kleine en grote klanten als Zwanenburg, Vergeer Kaas, Vezet en Bolletje. Van bedrijven waar twee Kleentec-ers werken tot wel 60 medewerkers volcontinu.

Wat dit succes van je vergt? Dat je begrijpt in wat voor vak je zit, dat het werk veelal ’s nachts gebeurt, dat hygiëne maar twee vormen kent: goed en niet goed en tot slot dat wanneer je de klant minder downtime kunt bezorgen, je dat vooral moet doen. Daarnaast moet je kunnen meebewegen met de klant. Niet alleen met de lijnmanager, en niet alleen met de financiële man of de directie, en ook niet met alleen de QA-manager, nee: je moet weten dat je al die partijen nodig hebt en je moet begrijpen wat hen beweegt en bezighoudt. Pas wanneer je dat spel goed beheerst, kun je je klanten optimaal bedienen, vind ik.

Bas Niemeijer
Directeur Food & Industry Gom Kleentec

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen