Blog | Hostmanship als wapen tegen winkelderving

Facilicom wil uitgroeien tot de beste facilitaire werkgever van Nederland en dé meest klantgerichte organisatie in alle branches waarin de organisatie actief is. Hostmanship speelt een belangrijke rol in het verwezenlijken van die ambities, ook binnen Trigion. Hostmanship is eigenlijk niets anders dan gastheerschap, de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.

Hostmanship en dienstbaarheid brengen onze dienstverlening naar een hoger niveau én maakt ons tot een aantrekkelijke werkgever waar medewerkers dagelijks met plezier excelleren. Het concept is verankerd in onze organisatie en bedrijfsvoering. Eén van de methoden waarop wij dit borgen is de workshop die iedere eigen medewerker binnen Trigion, van directie tot uitvoering, heeft doorlopen. In die workshops ligt het accent minder op de techniek en vaardigheden rond gastvrijheid, maar veel meer op de ‘mindset’. Gastvrijheid en dienstbaar gedrag is een keuze, het gaat over een natuurlijke en voortdurende zoektocht om gasten wow-momenten te bieden. Om hen te verrassen. 

Het streven naar een gastvrije organisatie is een uitdaging die we graag aangaan, samen met onze medewerkers en met onze opdrachtgevers. Als partner in veiligheid, beveiliging en gastvrijheid zijn we vaak slechts een onderdeel van de organisatie van onze opdrachtgevers. Echt partnership betekent dat je samen optrekt om beleving en gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen. 

Onlangs was ik betrokken bij een mooi voorbeeld waarbij we dit samen met collega’s van Trigion Beveiliging hebben vormgegeven. In gesprek met een grote retailorganisatie ging het over hostmanship als wapen tegen winkelderving. De opdrachtgever was tevreden over het beveiligingsteam dat binnen de winkels actief was, maar zocht naar mogelijkheden om gasten nog meer welkom te heten, aandacht te geven en daarmee indirect ook winkelderving te verminderen. 

Het idee was om met gastvrouwen, op roulerende tijden en in wisselende samenstelling, een extra gevoel van welkom te creëren voor de gasten. Waar het beveiligingsteam zich (ook gastvrij) bleef concentreren op hun eigenlijke taken heetten deze hosts de gasten welkom, fungeerden als vraagbaak in de winkel, faciliteerden winkelend publiek en medewerkers. Bovenal schonken zij aandacht aan alle mensen in de winkel, waarbij het gaat om kleine dingen van oogcontact of een glimlach, tot hulp bij de pasruimtes of een routebeschrijving naar de juiste afdeling in de winkel.

Wat bleek? Door de inzet van de gastvrouwen werden minder calamiteiten doorgemeld naar het beveiligingsteam, dat onverminderd aanwezig was in de winkel, en daalde de derving als gevolg van winkeldiefstal. De pilot was te kort om de evaluatie ‘wetenschappelijk te onderbouwen’, maar was voor zowel de opdrachtgever als voor mezelf een bewijs dat hostmanship werkt. Ook als wapen tegen winkelderving. Uiteindelijk gaat het om een optimale combinatie van fysieke en technische inzet op het gebied van veiligheid, beveiliging en gastvrijheid. Afhankelijk van de échte behoefte van de klant en zijn gasten. 

Irma Flore is business unit manager bij Trigion Services

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen