Blog | Het verschil maken

Een goede facilitaire dienstverlening levert een onmisbare bijdrage aan het behalen van de doelstellingen van een organisatie. Het klinkt als een open deur, maar in de praktijk is toch niet altijd zo makkelijk aan te tonen hoe we precies het verschil maken. Gelukkig zijn er nu onderzoeksresultaten waarmee we sprongen vooruit kunnen zetten om de positieve effecten van facilitaire dienstverlening inzichtelijk te maken.

Schone scholen verbeteren de studieprestaties van leerlingen en versterken de motivatie van docenten. In zonnige ziekenhuiskamers zijn patiënten sneller hersteld en gebruiken ze minder medicijnen. Gastvrije kantoren verhogen het welbevinden van kenniswerkers. Het zijn bekende voorbeelden van de manieren waarop facilitaire dienstverlening waarde creëert voor mensen en organisaties.

 

Binnen de facilitaire dienstverlening is dit natuurlijk geen nieuws. We weten allemaal dat de impact van een werkomgeving veel verder gaat dan de beleving van een schone, hele, veilige, gastvrije, servicegerichte en sfeervolle omgeving. Mensen kunnen er ook gemotiveerder, productiever, vitaler en gelukkiger van worden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat waardecreatie van oudsher de kern is van het vak facilitaire dienstverlening - onze motivatie om elke dag keihard ons best te doen om mensen en de organisaties waarin zij werken succesvoller te maken.

 

Toch is er wel degelijk iets bijzonders aan de hand als we het hebben over waardecreatie door facility management. Herman Kok van Wageningen University & Research heeft namelijk voor Facilicom wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd waarmee we allerlei effecten van facilitair management kunnen meten en monitoren. Kok, die eerder onderzoek deed naar de kwaliteitsbeleving op Nederlandse HBO's, laat op basis van onderzoek bij UWV-vestigingen in Noord-Nederland bijvoorbeeld zien dat er een verband is tussen gastvrije facilitaire dienstverlening aan de ene kant, en welzijn en arbeidsproductiviteit aan de andere kant.

 

Dankzij de inzichten uit het onderzoek kunnen we als facilitaire dienstverlener meer dan ooit van betekenis zijn voor het primaire proces van organisaties - en tegelijkertijd de resultaten van onze inspanningen meetbaar maken. En misschien wel minstens zo belangrijk: we kunnen samen met onze opdrachtgevers gericht werken aan optimale waardecreatie.

 

Een van de leukste uitkomsten van ons onderzoek vind ik dat persoonlijk contact een enorme invloed heeft op arbeidsproductiviteit. Zelfs in een werkomgeving die technisch gezien misschien niet optimaal is, zoals een kantoor op een tijdelijke locatie, kan de werkplekbeleving aanzienlijk verbeteren als dienstverleners klantvriendelijk en gastvrij optreden. Die kwaliteitsbeleving heeft vervolgens een positieve impact op de arbeidsproductiviteit: mensen die lekker in hun vel zitten presteren nu eenmaal beter.

 

Kortom, ons onderzoek toont aan dat we er als facilitaire dienstverleners echt toe doen. We sturen met facility management steeds meer op het maximaliseren van het effect van onze dienstverlening in plaats van simpelweg op kosten en kwaliteit. We kunnen met ogenschijnlijk simpele interventies - zoals een betere klantenservice, waarvoor geen enkele bouwkundige aanpassing noodzakelijk is - aantoonbare resultaten boeken voor de tevredenheid en het welzijn van medewerkers en voor het imago van organisaties. En dat komt uiteindelijk ten goede aan de arbeidsproductiviteit en operationele performance van de business.

 

We roepen binnen het facility management al jarenlang dat we elke dag het verschil maken voor onze klanten. Maar nu kunnen we wetenschappelijk onderbouwd laten zien dat dat ook werkelijk zo ís.

Rogier Verbeek, directeur klant en markt Facilicom Solutions

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen