Blog | Heb oog voor je omgeving

De schoonmaakbranche is een bijzondere bedrijfstak waarin je echt het verschil kunt maken. Waarin je kunt excelleren, door naast je werk oog te hebben voor de omgeving.

Zie je iemand die zoekende is in het gebouw van de opdrachtgever, vraag dan waar de persoon moet zijn: klantvriendelijk en het draagt bij aan de veiligheid binnen het gebouw. Dat is slechts een manier om je als schoonmaakbedrijf te onderscheiden, door oog te hebben voor je omgeving. Want hoe de klant jouw werk 'beleeft', geeft namelijk de doorslag en bepaalt ons succes. De klant mag ervan uitgaan dat je jouw 'normale' werk, het schoonmaken, uitstekend uitvoert. Het verschil zit 'm in hoe je buiten jouw vaste werkzaamheden handelt en overkomt. Hoe je je bij onze klanten opstelt. Het afbreukrisico is namelijk groot. Voorbeeld? Als je als glazenwasser de ramen prachtig hebt gelapt, is alle moeite voor niets geweest als je buiten de bloemen hebt vertrapt en daarna met modder onder je schoenen het kantoor binnenstapt. Wat wel iets toevoegt is als je een praatje maakt, de deur voor iemand openhoudt en een frisse indruk maakt.

Nog een voorbeeld? Ook als je in een Gom-auto rijdt, ben je een visitekaartje van ons bedrijf. Rijd je roekeloos, zullen mensen dat gedrag associëren met Gom omdat ze dat op de auto zien staan. Ga je na je werk in je Gom-outfit nog even boodschappen doen? Wees dan galant, vriendelijk en laat iemand bij de deur of iemand met weinig boodschappen even voorgaan. Dat zijn de momenten waarop we indruk kunnen maken. Dat we ons werk goed doen, is normaal. Met deze extra aandacht kunnen we onze performance, de 'Gom-beleving', flink opkrikken. Ik denk wel met 40%! Dat probeer ik aan mijn mensen duidelijk te maken. Natuurlijk, we selecteren onze medewerkers al in het sollicitatieproces en checken of zij 'dienstverlening' in hun genen hebben. Die servicegerichte houding wil ik graag extra stimuleren.

In de schoonmaakbranche kunnen we ons service level verhogen, juist door iets niet te doen. Als een ruimte niet gebruikt is, hoef je die niet schoon te maken, maar kun je wel daarvoor in de plaats iets anders aanpakken. We krijgen complimenten door af te wijken. Bijvoorbeeld als je als glazenwasser ook even de spinnenwebben in een portiek verwijdert. Kleine moeite, groot plezier. Een positieve verrassing, een groot rendement. Het zijn die kleine extra dingen waar we als Gom'ers het verschil kunnen maken. Oog hebben voor de omgeving? Dat is 50% van ons succes!

Peter Hoeijmans,

Businessunit directeur specialistische reiniging bij Gom Schoonhouden

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen