Blog: medewerkers als ambassadeurs

Facilicom bereidt zich voor op een toekomst waarin we op zoek gaan naar nieuwe, ondernemende medewerkers. Medewerkers die passen binnen ons bedrijf, dat antwoord moet bieden op de veranderende vraag van onze klanten. We moeten op zoek binnen een sterk veranderende en nog steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Hoe bereik je die nieuwe mensen en hoe interesseer je hen voor een baan bij Facilicom? Interessante vragen, waar ik als kersverse manager corporate recruitment antwoorden op wil geven. In de volle breedte van ons bedrijf, want in het benutten van onze divisie-overschrijdende synergie liggen nog voldoende uitdagingen. Ook daar ligt werk voor een divisie-overschrijdende afdeling als Corporate Recruitment.

Onlangs bezocht ik een thema-avond over employee advocacy. Het is een nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame, waarin organisaties hun medewerkers faciliteren, activeren en motiveren om relevante content, vacatures of nieuws over hun organisatie te delen in hun eigen sociale netwerken. Online op LinkedIn en Facebook, maar ook offline, op een verjaardagsfeestje.

Ik ben, ook door positieve ambassadeurservaringen bij vorige werkgevers, enthousiast en overtuigd. Ambassadeurschap wordt steeds belangrijker. Op een opnieuw krapper wordende arbeidsmarkt moet het ons lukken om nieuw talent te vinden, terwijl er hevige concurrentie is. Bedrijven vechten om bereik. En zelfs wanneer dat lukt, blijft het zo dat mensen eerder hun bekenden vertrouwen dan bedrijven. Onze mensen kunnen daar dus een rol in spelen. Ik mag dan verantwoordelijk zijn voor Corporate Recruitment, feitelijk kun je alle dertigduizend Facilicom-ers beschouwen als ambassadeur en mogelijke recruiter. En dan is de beveiliger echt net zo belangrijk als de directeur, want zij zouden beiden, vanuit hun eigen netwerk op hun eigen niveau, een waardevolle collega kunnen aandragen.

Hoe het werkt? Dat kan verschillen. Employee advocacy is immers een combinatie van online en face-to-face. Voor het online-deel zijn er verschillende tools op de markt, waarvan ook Facilicom gebruik maakt. Daarom juich ik het initiatief toe om online ambassadeur te worden. Binnen Facilicom houden we dat – bewust – laagdrempelig. Zo’n twee keer per maand wordt mij een stuk content aangeleverd, dat ik vervolgens in mijn sociale netwerken kan delen. Daarmee kan ik in mijn eigen netwerk met trots laten zien waar Facilicom voor staat en met welke transitie wij bezig zijn.

Nog belangrijker in het ambassadeurschap vind ik de persoonlijke noot. Weliswaar wordt de recruitmentsector steeds meer marketing – en IT-gedreven, toch blijven persoonlijke aanbevelingen heel belangrijk. Zelf hoor ik ook liever een enthousiast verhaal op een feestje dan dat ik een achteloze druk op de ‘send’-knop vermoed. Hoe menselijker, hoe beter. Wanneer het Facilicom lukt om veel medewerkers als ambassadeur te werven, ben ik er van overtuigd, dat we heel wat bereik en impact kunnen verwachten. En met zoveel trotse mensen binnen onze organisatie moet dat lukken!

Geert-Jan Thijssen
Manager Corporate Recruitment

 

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen