Blog | Een schone omgeving is de basis voor goede prestaties

Klantgerichtheid kun je op verschillende niveaus bekijken. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Op al die niveaus zetten we diverse middelen in om ons te onderscheiden van onze concurrenten en waardoor we organisaties kunnen laten stralen. 

Schoonmakers volgen bij ons bijvoorbeeld trainingen in hostmanship en hospitality-workshops. Die workshops zijn gericht op de klant waar de schoonmakers werken. Bij een zakelijke dienstverlener is gedrag bijvoorbeeld heel belangrijk, Bij een slachterij is werken volgens protocollen cruciaal en bij een olieraffinaderij is veiligheid prioriteit nummer één.

Ook spelen zij The Experience Game, een bordspel waardoor ze van alles leren over de invloed die zij hebben om de kwaliteit en beleving van hun werkomgeving hoog te houden.

Want het zijn onze medewerkers die ervoor zorgen dat de eindgebruiker happy is. Als je ’s ochtends op de werkplek komt en het is er schoon het er ruikt fris, word je blij en presteer je beter. Een schone omgeving is de basis voor goede prestaties. Voor de schoonmaakmedewerker geldt – en dat geldt trouwens voor iedereen – hoe beter hij in zijn vel zit, hoe beter hij zijn taken uitvoert. Ook dat proberen we te stimuleren. Objectleiders reserveren bijvoorbeeld geregeld een extra uurtje om onze medewerkers te laten vertellen hoe het gaat en waar ze in hun werk tegenaan lopen. Schoonmakers doen pittig werk en verdienen aandacht. Je ziet ook hoe ze opbloeien, wanneer we als directieleden op onze speciale ‘meewerkdagen’, in hun team onze mouwen opstropen en ze een klein cadeautje aanbieden. Zo kweek je loyaliteit. We willen dat ze zich bij Gom goed voelen. Als dat zo is, presteren ze beter. Op een aantal projecten zie je ze groeien als groep, ze ondernemen ook dingen met elkaar buiten het werk om. Dat is mooi om te zien.

 

Of ikzelf wel eens ben verrast door een stralende actie van een schoonmaker? Nou, een collega van me wilde tijdens een lange vergadering tussendoor even koffie halen. Helaas was een medewerker juist bezig met het reinigen van de machine. Dus keerde hij onverrichter zake terug. Tien minuten later werd er geklopt: de schoonmaakmedewerker met een kop koffie ‘voor die meneer met het gestreepte overhemd’. Het onderscheid zit ‘m in de kleine dingen. Dingen waar je blij van wordt. Waar je van gaat stralen.   

 

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen