Blog | Duurzaamheid door een rietje

‘Hé, papieren rietjes’, dacht ik pas toen ik onderweg naar een klant even stopte bij McDonalds voor een salade en een colaatje zero. Goed bezig McDonalds! Natuurlijk, het is ‘maar’ een rietje. Maar als alle 37.000 vestigingen van de firma wereldwijd dat plastic rietje vervangen, gaat het ineens hard. Totdat ik gisteren op internet iets las. Al die nieuwe papieren rietjes van McDonalds zijn niet recyclebaar. En laat die vorige plastic versie dat nou net wél zijn geweest…

Het geeft weer eens aan hoe ingewikkeld die hele discussie over duurzaamheid eigenlijk is. We worden geacht in een decennium tijd ongelooflijk complexe problemen op te lossen. Met techniek die vaak nog niet eens voorhanden is. Ondertussen hijgt de publieke opinie in de nek van het mondiale bedrijfsleven om het zuiniger aan te doen met onze planeet (al vindt diezelfde consument ook dat duurzamer leven vooral iets voor z’n buurman is.). In zo’n situatie snap ik dat je overhaast beslissingen neemt en iets doet wat minder duurzaam is dan je in eerste instantie dacht.
 
Het is ook de reden dat je van Gom niet wekelijks een persbericht voorbij ziet komen over wéér een of andere duurzame innovatie. We zijn nogal terughoudend in het communiceren over sustainable oplossingen. Niet omdat we de noodzaak er niet van inzien. Integendeel. Bij familiebedrijven - wat we nog altijd zijn - denken we niet in jaarbalansen, maar in generaties. We willen er morgen en overmorgen ook nog zijn. Daarom zijn we met van alles bezig, maar toch vooral achter de schermen. Eerst maar eens kijken of het écht wat oplevert.
 
Die initiatieven vind ik veelbelovend. Begin september starten we met energiescans bij Gom Offices: wat komen schoonmakers aan het eind van de dag allemaal tegen aan energielekken zoals brandende lampen en beeldschermen die nog aan staan? Iets anders: de waterdruk in toiletten is regelmatig afgestemd op 12 liter per minuut, terwijl 4 liter meer dan genoeg is voor hygiënische handen. Knijpen van de waterleiding kan zóveel water besparen dat we daardoor waterneutraal kunnen gaan schoonmaken. Het geeft ook minder spetters op wanden, spiegels en vloer. Daarover zijn we in gesprek met opdrachtgevers.
 
Nog een voorbeeld: onze werkwagens zijn al second life. Maar nu gaan we ook refurbished machines inzetten. Ik heb me er trouwens altijd al over verbaasd dat bij een contractwissel driekwart van het materieel - vaak nog in prima staat - gewoon maar wordt vervangen. En als ik eerlijk ben: moeten we als accountmanagers wel al onze besprekingen face-to-face doen? Is af en toe een videocall niet nét zo efficiënt maar vele malen heilzamer voor onze planeet?  Momenteel zijn we in de organisatie druk bezig met inhoud geven aan de wereldwijde Sustainable Development Goals.  Dit gaat ons zeker helpen in het proces van bewustwording.
 
Bij een klant met een bescheiden schoonmaakcontract durf ik videobellen wel voor te stellen. Maar wat als Ahold Delhaize belt, een van mijn grootste klanten, en er een probleem in een distributiecentrum is? Voel ik het dan niet als een verplichting om toch maar even van Schiedam naar Geldermalsen te rijden, 150 kilometer heen en terug? Voelt zo’n belangrijke klant zich niet achtergesteld als ik het oplos met een belletje met beeld erbij? Maar, juist deze klant heeft de Sustainable Development Goals hoog in het vaandel staan. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.  Kleine aanpassing, maar gevoelsmatig een reuzenstap.
 
Duurzamer werken moet, want we hebben geen andere keus. Fossiele brandstoffen raken op en de jeugd heeft de toekomst, mits wij die creëren. De weg ernaartoe is niet altijd makkelijk te vinden. Gelukkig dat er langs de meeste wegen wel ergens een McDonalds staat. Dan laat ik dat rietje voorlopig maar even achterwege als ik daar een colaatje zero bestel. Goed bezig Ad!
 
Ad van Opstal
Senior accountmanager Gom Offices

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen