Blog | Dertig dagen zonder kantoor

We kijken bij Facilicom kritisch naar het aantal regiokantoren. Dat kan ertoe leiden dat bijvoorbeeld rayonmanagers straks geen vaste werkplek meer hebben. Omdat ik wel eens wilde weten hoe dat is, heb ik de hele maand november gewerkt zonder kantoor. Conclusie: het kan, werken zonder kantoor, het heeft zelfs zo zijn voordelen, maar het moet wel goed worden gefaciliteerd en het is echt een heel andere manier van werken. 

Ik werk al mijn hele werkzame leven op kantoor, dus ik ben wel gewend aan die vaste ruimte. Maar ik heb geen foto’s en persoonlijke prullaria op kantoor staan. Ik ben bovendien iemand die de dag altijd eindigt met een echte clean desk. Daar komt nog eens bij dat we binnen Facilicom al sinds jaar en dag streven naar een paperless office, en daar doe ik volop aan mee. Verder is mijn stijl van leidinggeven er een van management by walking around. Dat maakte het allemaal wat makkelijker om op vrijdag 31 oktober de deur van mijn kantoor achter me dicht te trekken in de wetenschap dat ik daar een maand lang niet meer mocht komen.

Eigenlijk wist ik het al wel, maar nu werd het wel erg duidelijk: een iPad is handig, maar het is geen vervanging van de computer. Zo gebruik ik mijn iPad ook niet. Als ik op locatie ben zoek ik altijd een vaste computer op, om met mijn RSA Key en een VPN-verbinding in te loggen op de server van Facilicom. Maar als je zonder vast kantoor zit, is dat toch wat moeizaam. Ik heb daarom een laptop van de zaak aangevraagd. Het was meteen een belangrijke les: als we willen dat mensen hun werk doen zonder vast kantoor, dan moeten we ze dus wel de devices geven die ze nodig hebben om dat mogelijk te maken. Nog een les: mensen kunnen dan maar beter echt digitaal gaan werken.

Zoals gezegd ben ik een voorstander van management by walking around, het is ook een managementstijl die bij mij past. Ik maak graag een praatje met mensen en steek daar veel van op: het geeft mij een beter inzicht in het reilen en zeilen van het bedrijf. Dat werkt nog veel beter, heb ik gemerkt, als je echt tussen de mensen gaat zitten werken. Met regelmaat heb ik in november een werkplek gezocht bij stafafdelingen of bij een van de divisies. Mensen zijn er redelijk snel aan gewend dat je daar zit en gaan al snel weer hun gewone gang. Je vangt dan het nodige op, kunt informeel spreken met mensen, en daardoor raak je beter op de hoogte van wat er speelt en hoe medewerkers daarmee omgaan.

Als Facilicom willen we graag dat managers nog meer tijd besteden aan de klant en, bijvoorbeeld, soms een uurtje gaan werken op een locatie van die klant. Dat is goed voor de relatie met de klant en dan kunnen ze zelf ervaren hoe de dienstverlening er is. Dus ook dat heb ik uitgeprobeerd. Bij Vopak is recent de begane grond omgetoverd tot een prachtige ontmoetingsruimte, er is wifi en de barista van Prorest serveert er fantastische koffie, dus dat was goed werken. Pharma-onderneming Astellas in Leiden heeft zijn hele kantoor helemaal ingericht op flexwerken, en dat is echt fantastisch. 

Toch kun je niet al je werk goed doen in die ontmoetingsruimtes. Ik moet soms telefoongesprekken voeren met een min of meer vertrouwelijk karakter, en dat vraagt dus om stiltewerkplekken met voldoende privacy. Als je geen vast kantoor hebt, zul je ook je agenda anders moeten inrichten. Je moet voortdurend nadenken waar je die dag kunt werken. Dat heeft voordelen: zo heb ik met een klant afgesproken bij een Van der Valk. Dat bespaarde haar de drukte van de ochtendspits en ik was veel minder tijd kwijt aan de reis. Maar het heeft ook nadelen: je moet op die locatie die je hebt uitgezocht wel de plek vinden die past bij het karakter van het werk dat je op dat moment moet doen. Ik was dus eigenlijk wel blij dat ik op 1 december mijn vaste kantoor weer kon gaan gebruiken. Maar dat komt ook omdat het hoofdkantoor van Facilicom niet echt is ingericht op flexwerken. 

Ik heb me voorgenomen om enkele uren per week te blijven werken bij de divisies of op andere afdelingen. En ik zou het goed vinden als andere mensen in ons bedrijf dat ook gaan doen. De meeste divisies hebben hier hun eigen verdieping. Het zou zomaar tot hele mooie dingen kunnen leiden als medewerkers van de verschillende divisies elkaar zouden gaan opzoeken. Bij Facilicom willen we cross-selling en kennisuitwisseling bevorderen. Daar hebben we prachtige programma’s voor en er wordt heel wat over vergaderd. Maar misschien is dat wel veel beter en makkelijker te realiseren als mensen met dezelfde functie af en toe bij elkaar gaan zitten. 

Geert van de Laar is concerndirecteur facilitaire bedrijven Nederland bij Facilicom

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen