Blog | 'Mijn visie op innovatie is: ‘Start klein, maar start!’

‘Steve Ballmer, voormalig CEO van Microsoft, wuifde de eerste iPhone weg. Veel te duur en totaal niet interessant voor de consument, was zijn mening. Met deze verkeerde inschatting gaf hij Apple en Samsung vrij baan om de telefoniemarkt te veroveren. Ook de eerste ideeën voor de pinautomaat en voor thuisbankieren werden met hoongelach ontvangen: wie heeft dat nou nodig, het gaat zo toch ook prima?'

'Natuurlijk, zo gaat het ook. Maar keer op keer blijkt dat een goed product van vandaag nog geen garantie biedt voor het succes van morgen. Bedrijven die al hun energie besteden aan het dagelijkse werk en geen tijd nemen om na te denken over de wereld van morgen,  lopen het risico de boot te missen. Terwijl bedrijven, die zich goed oriënteren op de toekomst, juist sterker worden. Denk aan Philips, die een sterke positie op de markt voor medische apparatuur verwierf, of aan het slimme Nespresso-concept van Nestlé.

Innovatie is nodig om onze relevantie voor morgen te borgen. Dat betekent niet dat we meteen met revolutionaire uitvindingen moeten komen.

Innovatie is nodig om onze relevantie voor morgen te borgen. Dat betekent niet dat we meteen met revolutionaire uitvindingen moeten komen. Innoveren loopt via een aantal stappen:

Stap één: Blijf altijd nieuwsgierig. Volg de trends, ook buiten je eigen sector. Wat verandert er in het gedrag, de wensen en de beleving van mensen? We zien bijvoorbeeld dat mensen steeds meer waarde hechten aan gemak, duurzaamheid, gezondheid en toegang tot iets hebben in plaats van het te bezitten, zoals een auto van Greenwheels. Blijf op de hoogte van deze trends en stel je de vraag naar de mogelijke invloed hiervan op je eigen sector.

Stap twee: Zorg dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen. Zoals bijvoorbeeld big data, sensortechnologie, cloudoplossingen, robotisering, toenemende batterijcapaciteit en stel jezelf de vraag of deze nieuwe mogelijkheden die er al liggen, bruikbaar zijn voor vernieuwing van onze producten en diensten.

Stap drie: Geef vorm aan een vernieuwend idee. Organiseer een pilot en implementeer het idee. Onderschat daarbij niet hoeveel tijd dit kost. Innoveren is voor 10% inspiratie en voor 90% transpiratie. Ondanks hard werken, kan het dan toch mislukken. Maar ook dan, levert het bijna altijd iets op. Zo is de zelfklevende post-it stomtoevallig ontdekt in een zoektocht naar sterkere lijm. Een mooi voorbeeld van een product dat niemand dacht nodig te hebben, totdat ze het gingen gebruiken.

Bij Gom signaleren we veranderingen in wensen en beleving van klanten het liefst al vóór zij dat zelf beseffen.

We introduceerden duurzame inzetbaarheid en cradle-to-cradle schoonmaakmiddelen en materialen. Maar ook connect & interact vernieuwingen, zoals intellectuele informatieregistratie om de schoonmaakbeleving te verbeteren en tegelijkertijd efficiënter te organiseren. We experimenteren met schoonmaakrobots en lanceerden op 1 februari als eerste in Nederland een online schoonmaakbedrijf ‘Directschoon’, zodat klanten online snel, flexibel en gemakkelijk schoonmaakdiensten op maat kunnen aanvragen.

De oorsprong van al deze vernieuwingen ligt in onze nieuwsgierigheid. Dan volgt een goede ingeving, die we stap voor stap, en door hard werken, verder ontwikkelen tot een verkoopbaar product. Als het om innovatie gaat is mijn motto dan ook: Start klein, maar start!’

Albert van der Meulen, Algemeen directeur Gom

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen