Bioscoopbezoek van beleving naar experience

Dankzij internet en streamingdiensten kan iedereen altijd en overal films kijken. Toch gaat het uitstekend met de bioscoopsector in Nederland. Het aantal zalen neemt toe, de bezoekersaantallen stijgen. Marktleider Pathé weet als geen ander hoe de ‘thuisconcurrentie’ moet worden verslagen. ‘Film beleef je pas echt bij Pathé,’ luidt de slogan, maar met alle aandacht voor bezoekers en de investeringen in nieuwe technologieën wordt een bioscoopbezoek bij Pathé veel meer dan een beleving: het wordt een experience.

Nico Vertrommen
Nico Vertommen

Met 4DX, de nieuwste en meest vergaande technologie, wordt een film kijken een regelrechte sensatie. Geluid komt van overal, stoelen bewegen, wind blaast door de zaal, regen komt naar beneden, mist dringt zich op, en geuren verspreiden zich. Pathé heeft deze totaalervaring bij wijze van proef in een van de bioscopen in Parijs geïntroduceerd, en de eerste ervaringen van de bezoekers zijn veelbelovend. Reden voor Pathé Nederland om het concept te omarmen en nog dit jaar in twee steden te introduceren. Een enorme investering, want zalen moeten daarvoor compleet worden verbouwd om plaats te bieden aan alle apparatuur die nodig is. Twee andere zalen krijgen nog dit najaar Dolby Cinema, goed voor spectaculair beeld en geluid. Ook krijgt de bioscoopketen een zevende IMAX-zaal, nog zo’n techniek die zorgt voor een overweldigende bioscoopervaring.

Speciale popcorncorners

‘Je kijkt bij ons geen film, je beleeft het,’ zegt Nico Vertommen van Pathé. ‘Daarmee willen we ons onderscheiden.’ De facilitair directeur werkt al jaren bij het bioscoopconcern. Eerder was hij operationeel directeur. ‘In die tijd deden we de facilitaire dienstverlening er maar een beetje bij. Dat begon steeds meer te knellen, ook omdat we de laatste jaren fors zijn gegroeid.’ Het was in de tijd dat er vooral met een technisch-logistieke blik naar de bioscopen werd gekeken: er moesten snel veel mensen naar binnen en naar buiten kunnen. Dat is totaal veranderd. ‘We doen er nu juist alles aan om de bezoekers langer bij ons te houden.’ Steeds meer bioscoopcomplexen krijgen een café of zelfs een restaurant erbij. De koffiecorners van DE maken plaats voor vestigingen van Starbucks. De route naar de zalen wordt omgetoverd in een heus winkelgebied. En daar verleidt een ‘PopChef’ de bezoekers met allerlei speciale en bijzondere toppings voor over de popcorn. De vernieuwingen zijn een groot succes: inmiddels is food & beverage goed voor maar liefst 30 procent van de inkomsten van de Pathé-bioscopen.

Het totaal van de omgevingsfactoren

Al die verleidingen dragen weer bij aan de experience die mensen zoeken. ‘We moeten concurreren met popconcerten, musicals en andere avondjes uit, mensen kunnen immers maar een keer hun geld uitgeven.’ De beleving begint al bij het bezoek aan de website. ‘Ook het online kaartjes kunnen kopen is deel van de experience. Als dat goed op orde is, stemt dat mensen positief.’ Mocht het toch een keer niet goed gaan, dan is er een support centrum dat problemen snel oplost. ‘Onze medewerkers zijn erg belangrijk. We zijn dan ook continu bezig om ze op een leuke manier te trainen en te coachen.’ Zwaartepunt van het uitje blijft wel degelijk de film. ‘Maar dan telt niet alleen de kwaliteit van de film, maar het totaal van de omgevingsfactoren in de filmzaal: de zaal moet precies de goede temperatuur hebben, beeld, geluid en ondertiteling moeten goed zijn, en andere bezoekers moeten geen overlast geven. Food & beverage is ook een belangrijke graadmeter voor tevredenheid: bezoekers letten zowel op aanbod, kwaliteit als prijs. Derde aandachtsgebied zijn de toiletvoorzieningen: die moeten schoon zijn, fris ruiken en als prettig worden beleefd.’

Nieuwe technieken steeds belangrijker

Het aanbod bestaat overigens niet alleen meer uit films. Veel Pathé-theaters vertonen via live-streams ook andere content als opera, ballet, popconcerten en voetbalwedstrijden. ‘Tien jaar geleden dachten we dat techniek steeds minder belangrijk zou worden. Het tegendeel is waar. Dit soort live-streams was tien jaar geleden onmogelijk, nu kunnen we dat makkelijk organiseren. En als de animo groter blijkt, kunnen we het signaal zo doorzetten naar andere zalen.’ De digitalisering maakt ook het programmeren van films veel eenvoudiger. ‘Als Roger Moore overlijdt, kunnen we een dag later al in zoveel zalen als we willen oude James Bondfilms vertonen. Vroeger moesten we dan gaan sjouwen met enorme rollen celluloid, nu regelen we dat achter een computer met een digitaal bestand en een ontsleutelingscode.’ Last but not least zijn er al die nieuwe concepten, die zwaar leunen op uiterst geraffineerde technieken. ‘Het leuke is: filmproducenten spelen daar steeds meer op in, komen met films die optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Dat is mooi, want daarmee kunnen we ons onderscheiden.’

Lange terugverdientijd

Met de overname van de Minerva-bioscopen in 2010 en de recente overname van CineMec is Pathé Nederland in enkele jaren tijd in omvang verdubbeld: de 25 bioscopen, 202 zalen, 40 duizend stoelen en ruim 15 miljoen bezoekers per jaar zijn goed voor een marktaandeel van 44 procent. Toch investeert de marktleider nog steeds in nieuwe zalen. Recent heeft Zwolle een indrukwekkend nieuw bioscoopcomplex gekregen, later dit jaar begint de bouw van een nieuwe bioscoop in Leeuwarden. Het zijn niet alleen forse investeringen met een lange terugverdientijd, ook is een lange adem nodig: het duurt vijf tot zeven jaar voordat bestemmingsplannen zijn aangepast, de vergunningen zijn verleend, de bouw is gerealiseerd en de nieuwe bioscoop kan worden geopend. ‘We zoeken voortdurend naar nieuwe locaties. Dat lijkt makkelijk, maar is het niet. Je moet een goed beeld hebben hoe een stad en vooral dat gebied in die stad zich op de lange termijn zal ontwikkelen.

Dan komt de vraag of er concurrentie is. En we kijken natuurlijk naar de demografie: hoe ziet de plaatselijke bevolking er uit, welke leeftijdscategorieën zijn goed vertegenwoordigd, wat is het gemiddelde inkomen. Dan gaan we rekenen of zo’n gebied voldoende bezoekers kan genereren, zodat we onze investeringen ook kunnen terugverdienen.

Interactie met bezoekers

Tien jaar geleden zette een bioscoop aan het begin van de middag gewoon de deuren open in de hoop dat er mensen zouden komen. ‘Onze bezoekers kwamen en gingen weer.’ Dat is nu anders. ‘Met onze verschillende concepten spelen we in op de behoeften van verschillende doelgroepen. Door bijvoorbeeld gerichte aanbiedingen te doen, weten we ze te interesseren voor speciale evenementen. Dat biedt heel veel nieuwe mogelijkheden.’ Pathé is ook erg actief met sociale media. ‘Onze bezoekers gebruiken die sociale media volop, en misschien wel 90 procent van de geplaatste content is positief. We hebben een hele afdeling die daarmee bezig is en meteen reageert. Ook daardoor krijgen we een veel directer contact met onze bezoekers. Het zijn ontwikkelingen die onze sector enorm gaan helpen. Zo krijgen onze bezoekers steeds meer een gezicht, kunnen we ze nog meer centraal stellen en nog beter inspelen op hun wensen.’

Een filmdistributeur met een lange geschiedenis

Pathé is niet alleen bioscoopexploitant maar in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ook filmdistributeur. De geschiedenis van het concern gaat terug tot 1896 toen de vier broers Pathé in Frankrijk begonnen met de distributie en productie van films, toen een revolutionaire nieuwe uitvinding. In 1929 verkocht oprichter Charles Pathé zijn bedrijf, dat sindsdien meerdere eigenaren had en nu in handen is van de Jerôme Seydoux. Pathé is actief in Nederland, België, Frankrijk en Zwitserland en wil in 2018 de oversteek maken naar Tunesië. Totaalomzet van het concern was vorig jaar 905 miljoen euro, waarvan 863 miljoen werd verdiend met de exploitatie van bioscopen. De waardevolle historische bezittingen van het concern zijn ondergebracht in de Fondation Jerôme Seydoux-Pathé, een museum en archief dat sinds 2014 huist aan de Avenue des Gobelins in Parijs. Het museum is ontworpen door de beroemde architect Renzo Piano, de man die ook verantwoordelijk was voor het Centre Pompido.

Een facilitaire partner die adviseert en innoveert

De facilitaire afdeling van Pathé is een regieorganisatie. ‘We kopen vrijwel alles in.’ Het bedrijf is kritisch. ‘We zoeken partners die met ons mee kunnen denken over hoe het bij Pathé beter kan.’ Tot een paar jaar geleden werd de schoonmaak van de theaters gedaan door enkele kleinere bedrijven. ‘Ze stonden dag en nacht voor ons klaar, maar konden ons maar tot een bepaald niveau servicen. Wij zochten een surplus, wilden meer innovaties, één aanspreekpunt, betere rapportages, van die zaken die je nodig hebt als je bedrijf wat groter wordt. Dat konden die kleine bedrijven niet leveren.’ Na een aanbesteding maakt Gom nu alle bioscopen schoon, op de paar theaters na die de schoonmaak nog in eigen beheer doen, maar daar heeft het bedrijf dan weer een adviesfunctie. ‘Gom heeft andere schoonmaakmethodieken geïntroduceerd, maar heeft ons ook op diverse vlakken geadviseerd, bijvoorbeeld bij de toepassing van materialen. In zalen hadden we marmoleum liggen, maar Gom adviseerde pvc, want dat is makkelijker te onderhouden en schoon te maken. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.’ Accountmanager Brenda Westerveld van Gom zou ook graag dagschoonmaak introduceren bij Pathé. ‘Daar zijn we op vergelijkbare locaties heel succesvol mee en het zou goed passen bij de bioscopen van Pathé. We maken nu in de ochtend schoon en worden bij grote drukte incidenteel gebeld om nog een keer een sanitaire ronde te doen, maar het zou natuurlijk veel handiger zijn als onze mensen overdag en in de avond zouden werken, daar ligt immers het zwaartepunt van de dag en dan wordt het sanitair het meest gebruikt.’ Pathé aarzelt nog. ‘Het betekent dat je heel anders moet gaan nadenken over schoonmaak. Het stelt ook hoge eisen aan de mensen die dan worden ingezet, want er moet wel een goede interactie zijn met de bezoekers. Dat vraagt om representativiteit, om goede communicatieve vaardigheden. En het vraagt ook om een andere samenwerking tussen Pathé en Gom. Die ontwikkeling moeten we bij Pathé nog doormaken.’

Bioscoopbezoek Nederland groeit fors

Na jaren van stabilisatie groeit het bioscoopbezoek weer. En fors. In 2015 nam het aantal bioscoopbezoekers toe met 7 procent, in 2016 was de stijging 3,7 procent. ‘Sinds 1967 zijn er niet zoveel mensen naar de film gegaan,’ schreef Filmdistributeurs Nederland (FDN) vorig jaar juichend, en dat wil toch wel wat zeggen: dan praten we immers over de jaren dat internet en streamingdiensten nog onbekende fenomenen waren en Nederland maar twee televisienetten had. In 2016 kochten maar liefst 34.177.932 mensen een bioscoopkaartje, goed voor een omzet van bijna 288 miljoen euro. Er wordt ook stevig geïnvesteerd in de sector. Niet alleen in luxe en in nieuwe technologieën, maar ook in extra schermen. In 2015 kwamen er meer dan dertig zalen bij, in 2016 nog eens vijftig, samen goed voor ruim 15 duizend extra stoelen.

 

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen