Blog | De sector-specifieke aanpak

Een accountmanager van een schoonmaakbedrijf kan prima ‘s morgens een afspraak hebben bij een corporate klant en ‘s middags bij een school. Daar is hij of zij flexibel genoeg voor. Maar is het ook logisch, schakelen tussen twee volkomen verschillende werelden? Hebben die doelgroepen niet compleet andere schoonmaakwensen? Die vragen hebben we ons enkele jaren geleden al bij Gom gesteld. Gespecialiseerde business units als ZorgSupport en Hospitality werden sindsdien in het leven geroepen.

Begin van dit jaar completeerden we de sectorspecifieke indeling van het gehele Gom-portfolio. Ook Corporate/Offices en Onderwijs staan nu op eigen benen. Achter de schermen is de organisatie ook op de schop gegaan. Alle ondersteunende afdelingen kennen dezelfde sectorgewijze structuur. Daarmee zijn we in één klap het eerste gespecialiseerde schoonmaakbedrijf van het land. Een slimme marketinggimmick?

Nee. Ik denk dat die nieuwe structuur veel meer recht doet aan het specialisme dat elke business unit vertegenwoordigt. De betekenis van het woord ‘schoon ‘ is in een paar jaar tijd compleet geëvolueerd. Elke sector heeft eigen speerpunten. Elke sector vraagt een eigen aanpak. En voor onze opdrachtgevers is het van grote waarde als een accountmanager de ervaringen van andere, vergelijkbare opdrachtgevers op jou projecteert.

Als accountmanager kun je nu bovenop de marktontwikkelingen zitten. Het verhoogt ook je betrokkenheid bij je opdrachtgevers. Het brengt je zelfs op onorthodoxe oplossingen: een opdrachtgever in het onderwijs kan z’n studenten een jaar lang een managementstage bij Gom aanbieden, als voorbereiding op hun loopbaan in het facilitaire werkveld. En doordat we binnen elke sector focussen op de specifieke speerpunten, ontwikkelen we weer nieuwe kennis. Kennis die we trouwens delen met andere sectoren: de ervaringen van onze business unit Hospitality zijn ook voor elke andere business unit goud waard.

Ik denk dat je als klant zo’n accountmanager gráág op de koffie hebt. Want als het niet de koffie is die je scherp houdt, dan toch zeker die sectorspecifieke accountmanager!

Ben van der Veer
manager accountmanagement Gom

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen