10 tips om klantgericht te bellen (deel 2)

10 tips om klantgericht te bellen (deel 2)

In deel 1 gaven we je al 5 tips om klantgericht te bellen, in deel 2 de volgende 5.
Veel contacten gaan tegenwoordig via de telefoon en de mail. Misschien heb je zelfs al zo’n goede relatie met een klant dat je appt. Juist omdát die telefoon zoveel wordt gebruikt, is het belangrijk ook daar je klantgerichtheidskills te laten zien. Al bellend kunnen die klant en jij elkaar niet zien. Zo’n telefoontje mist dus altijd de kracht van persoonlijke expressie: een handgebaar om je woorden kracht bij te zetten, een geïnteresseerde houding, een glimlach als teken van goede verstandhouding. Hoe doe je dat, klantgericht blijven met je mobiel in de hand?

Hier deel 2 met de laatste 5 tips. Deel 1 kan je hier teruglezen.

  1. Gebruik die naam - maar hou het bescheiden

Niets mooiers om af en toe je eigen naam te horen. Niets opdringeriger dan wanneer dat om de drie zinnen gebeurt. Gebruik dus de naam van je klant in het gesprek, maar doe het spaarzaam.

  1. Ga even rechtop zitten

Misschien was je net even in de languit-modus met een collega in gesprek over de vakantie. Ga echter even rechtop zitten als je vervolgens een (potentiële) klant aan de lijn krijgt. Het is misschien opmerkelijk, maar die klant hóórt het of je onderuit hangt of aandachtig luistert met je rug tegen de zitting.

  1. Of loop even rond

Heb je het idee dat je weleens (te) formeel overkomt? Of moet je een telefoontje voeren dat je eigenlijk liever niet zou voeren? Een tip: voer je telefoontje niet zittend, maar staand. Het blijkt namelijk dat je dan losser en minder gespannen overkomt.

  1. Spreek duidelijk

Onder vier ogen is een gesprek beter te volgen dan aan de telefoon. Even afgezien van de verbinding die jehebt: zorg dat je gesprekspartner je goed kan verstaan. Duidelijk spreken op een normaal tempo is daarvoor de methode.

  1. Zorg dat je weet waarover hij of zij belde

De kans is groot dat die klant belt met een vraag. Maak tijdens het gesprek aantekeningen. Vraag dóór om alle details te kennen. Je kunt dan in je follow-up gericht actie ondernemen.

  1. Wees degene die de verbinding verbreekt

Voorkom dat jij degene bent die het gesprek beëindigt door op het rode knopje te drukken. Laat je klant datdoen. Dat staat attenter. En het is zelfs denkbaar dat die klant toch nog iets had willen zeggen, terwijl jij al dacht dat het telefoontje rond was.

Succes met bellen!

Bekijk de eerste 5 tips

Gerelateerde artikelen

Door facilitaironline.nl te bezoeken accepteert u het gebruik van cookies. Lees meer over cookies.

Deze melding niet meer tonen